Ana Botín, presidenta de Banco Santander, es va solidaritzar aquest dilluns amb Juan Roig, president de Mercadona, en la polèmica desencadenada fa uns mesos amb motiu dels beneficis empresarials i la responsabilitat social. Va deixar molt clar que "no hi ha conflicte en tenir beneficis i ser socialment responsables".

Botín va realitzar aquesta proclama a preguntes de Sabina Fluxá, CEO del grup turístic Iberostar, en el marc del Congrés de l'Empresa Familiar que se celebra a Bilbao. Botín va parlar dels reptes de Banco Santander i de les empreses en general sobre diverses qüestions.

Geopolítica. "Som en un món cada vegada més incert i això ens afecta tots". "La gran preocupació és la relació entre la Xina i els Estats Units per les afectacions sobre les cadenes de subministraments". I també per les dades: "si tenim negocis a la Xina hem d'aïllar les dades que tenim allà", va recomanar.

Empresa familiar. Va recordar Leopoldo Rodés com a promotor de l'Institut de l'Empresa Familiar el 1992. Va indicar que "Banc Santander té els valors d'una empresa familiar encara que ja no ho sigui". Inverteixen a "canviar" el banc per adaptar-se.

Va afegir que "l'empresa és l'empresa encara que sigui familiar o cotitzi en borsa". Una i una altra ha d'afrontar la "complexitat de la successió": sempre he pensat en com preparar a la següent generació de líders.

Cultura d'empresa: Va destacar la importància dels "valors compartits" i, en aquest camp, va subratllar el lideratge. Va reconèixer que a molts dels seus directius els agrada visitar les grans companyies, però que ella també va a les petites empreses. "No hi ha client poc important".

Beneficis / responsabilitat social. Arran de la polèmica desencadenada mesos enrere, Botín va insistir que "no hi ha conflicte a tenir beneficis empresarials i ser socialment responsable". Va precisar que "donar beneficis és sa, és la manera més important d'ajudar la societat". Va posar "èmfasi on guanyem diners i a què el dediquem: un terç pagarà impostos, un altre terç a donar crèdit i un altre terç als accionistes".

Diversitat. Va apostar per la diversitat en l'empresa, de gènere, edat, de raça... i, fins i tot, de nivell educatiu. "No tothom ha de tenir títols universitaris", va indicar. Va precisar que "no crec en quotes, però, en igualtat de condicions, cal procurar aconseguir una diversitat més gran". Sobre la diversitat de gènere, va afirmar que "hi ha un impost en la família que paguem les dones. Les dones som molt més modestes, confiem menys en nosaltres mateixes: quan una dona es postula per a una feina, té més del 100% del que es reclama, mentre que amb els homes de vegades no assoleixen el 60%".

Sostenibilitat: Cada vegada que apareix una nova tecnologia, com a la intel·ligència artificial, es produeixen canvis. Va augurar que, dins de cinc o sis anys, veurem un canvi radical en la societat per la tecnologia i el canvi climàtic. "El meu competidor més important serà Apple" i les tecnològiques. Va reconèixer que perden clients en favor de les noves plataformes financeres, encara que ja han pres mesures: "Estem fent passos per construir una plataforma global oberta de serveis financers. És necessari transformar-nos".

Transició verda: "El plantejament de o som verds o som marrons, és un error". Va indicar que "això crea un inventiu de finançar només les renovables, quan hem de finançar a tots, per exemple a Repsol en la seva transició". Tanmateix, va advertir que "la transició cal pagar-la i el repte és qui la paga. Qui finançarà la transició és el sector privat i, per a això, necessitarà els bancs".