La multinacional neerlandesa de pintures AkzoNobel ha anunciat als sindicats un nou pla per redimensionar a la baixa la plantilla i la fàbrica del Prat de Llobregat, que va adquirir el 2011 amb la compra d'Industrias Titan, la històrica empresa catalana de la família Folch-Rusiñol. El fabricant de pintures decoratives i industrials ha presentat un expedient de regulació d'ocupació (ERO) per a 120 d'un total de 197 empleats, és a dir, acomiadar 2 de cada 3 persones de la plantilla.
La causa: la reordenació industrial de la fàbrica amb el tancament de la secció de pintura al dissolvent, a causa de la disminució de les vendes per motius ambientals, per destinar-la exclusivament a la producció de pintures de base aigua "més sostenibles amb el medi ambient". També implementarà un pla per augmentar l'automatització de processos, segons informacions dels sindicats. AkzoNobel també defensa que aquest pla implica una inversió de més d'11 milions d'euros en tecnologia i infraestructures per "duplicar la seva capacitat productiva".
No obstant això, els sindicats denuncien un ERO "salvatge" que pretén "enviar la producció a altres països". "L'objectiu és substituir una plantilla amb tradició de lluita i bones condicions laborals per una altra, a curt o mitjà termini, més precària i dòcil", exposen des del sindicat Co.bas Catalunya. Per això han iniciat les mobilitzacions i protestes. La primera de les jornades de vaga serà divendres 6 de febrer i se n'han previstes dues més per al 13 i el 19 de febrer.
Denúncia dels sindicats
El sindicat Co.bas Catalunya no combrega amb els arguments de la companyia i denuncia que és completament fals, ja que el que es vol fer és una deslocalització de la producció a plantes d'altres països, com Polònia. De fet, aquesta no seria la primera deslocalització que pateix la plantilla des que va passar a mans d'AkzoNobel. Dos anys després de l'adquisició de Titan, amb el compromís de mantenir els llocs de treball, la multinacional neerlandesa va suprimir 45 llocs de treball en eliminar les zones destinades a magatzem i logística que va traslladar als serveis logístics que el grup té al centre de distribució ibèric, ubicat a Saragossa.
El sindicat també revela la pressió rebuda pel comitè d'empresa des que l'any 2020 quan AkzoNobel va comprar Indústries Titan perquè acceptéssim voluntàriament renunciar a les seves condicions de treball. La multinacional va esgrimir que "els seus costos salarials no permetien assolir els beneficis desitjats pels inversors, encara que, les lleis laborals, garanteixen clarament que en una fusió entre dues empreses s'ha de respectar", manifesta Co.bas Catalunya. Per tant, el sindicat aclareix que "les causes esgrimides per AkzoNobel són clarament econòmiques per maximitzar beneficis".
AkzoNobel Coatings, la matriu del grup a Espanya té cinc centres de producció, quatre dels quals a Catalunya: el Prat de Llobregat; a Zona Franca a Barcelona, per a la producció de pintures i recobriments per als sectors de l’automoció, que té més de 500 treballadors i és en aquesta divisió la més gran del grup a Europa; Vallirana, un centre especialitzat en la fabricació de pintures en pols; i Vilafranca del Penedès, per a envasos metàl·lics; i una cinquena planta a Vigo. Amb una certa especialització, té cinc unitats de negoci: pintures decoratives, per a automoció, industrial, revestiments d'alt rendiment per a iots, i pintura en pols.
El novembre de 2025, la multinacional va finalitzar una inversió de 32 milions d'euros en la construcció d'una nova fàbrica d'envasos metàl·lics a Vilafranca del Penedès (Alt Penedès). L'operació ha generat 40 nous llocs de treball i va comptar amb el suport d'ACCIÓ. El centre per a envasos completa l'àrea industrial del grup a la planta de producció a Vilafranca del Penedès, que dona feina a 140 persones.