Airbus estima que per a 2044 hi haurà uns 49.210 avions comercials --tant de passatgers com de càrrega-- en servei a escala mundial, la qual cosa suposa pràcticament duplicar els 24.730 que operaven a finals de 2024, segons l'Airbus Global Market Forecast 2025, fet públic aquest dijous. Així, el fabricant europeu és optimista per la tendència "positiva" de la demanda per a l'aviació, que amb prou feines s'està veient afectada per la guerra comercial, encara que alhora confirma estar "preocupat" per l'efecte que podria tenir per a la seva cadena d'aprovisionament si els aranzels es mantenen en el temps.
Després de l'aturada per la covid-19, el trànsit aeri ja ha recuperat els nivells previs amb un fort creixement en els dos últims anys, que hauria de confirmar-se amb una nova progressió de "prop del 6%" el 2025 i una cadència mitjana del 3,6% anual en els pròxims 20 anys, ha explicat Christine Schäfer, responsable dels avions comercials del grup europeu, que ha agregat que "el negoci està en una tendència positiva".
Els aranzels de Trump
Scherer ha insistit que "no veiem ara per ara una inflexió en la demanda" ni tan sols a causa de la modificació de l'ambient amb l'escalada aranzelària desencadenada amb l'arribada a la Casa Blanca de Donald Trump, que ara per ara només té algunes conseqüències en els vols interiors als Estats Units. Alhora, "les pertorbacions en l'aprovisionament s'han reduït significativament", sobretot les que afectaven la seva família A320 d'aparells de passadís únic pels retards dels últims mesos en l'arribada de motors del fabricant franc nord-americà CFM.
Encara que aquests retards han impedit a Airbus entregar als seus clients diverses desenes d'avions des de principi d'any, el grup europeu s'ha resistit fins ara a modificar el seu objectiu d'arribar a 820 unitats el 2025 (van ser 766 el 2024). Scherer s'ha reafirmat explicant que no s'han d'extrapolar les xifres de lliuraments relativament baixes en alguns dels últims mesos perquè la situació es pot remuntar d'aquí al final de l'exercici.
Així, el responsable dels avions comercials d'Airbus, Florent Massour, ha reconegut que la guerra comercial suposa "una gran incertesa", encara que ha volgut veure alguns signes positius en els acostaments assenyalats recentment en les converses entre negociadors xinesos i nord-americans.
La seva preocupació se centra sobretot en l'efecte negatiu que poden tenir els aranzels que ja imposa els Estats Units actualment, en particular en el cas que es prolonguin en el temps o si s'incrementen, com és l'amenaça llançada de Washington sobre proveïdors individuals que podrien veure pertorbada la seva activitat. Ha recordat que Airbus ha estat donant suport a diferents proveïdors en els moments difícils pels quals han travessat amb els colls d'ampolla després de la covid i ara el seu interès és evitar una nova crisi.
Alta demanda mundial d'avions
El grup europeu, com el nord-americà Boeing -el seu gran competidor- s'enfronten a una demanda molt forta d'avions nous de les companyies aèries, que voldrien ampliar les seves flotes per respondre a l'augment del tràfic pel creixent interès per viatjar, però també substituir molts dels seus aparells en servei per altres de més moderns que consumeixen menys i són més eficients.
Segons les perspectives, en el període 2024-2044 seran necessaris 43.420 avions nous al món, dels quals 24.480 per respondre a l'increment de l'activitat i 18.930 per reemplaçar als quals es retirin del servei.
Airbus s'ha fixat com a meta augmentar la cadència de producció de les seves grans famílies d'avions: la del A220, el model més petit, fins a 14 unitats al mes el 2026: la del A320, els avions de passadís únic de més èxit comercial a 75 de mensuals el 2027; la del A330 de doble passadís s'ha d'estabilitzar en 4 al mes; i la del A350, també de doble passadís i de llarg arribi, a 12 al mes el 2028.