Aena té previst invertir gairebé 13.000 milions d'euros en el període 2027-2031 per ampliar aeroports i poder atendre la demanda futura de passatgers, que ja està en màxims històrics. Però bona part d'aquesta inversió sortirà de les taxes aeroportuàries que paguen les aerolínies per utilitzar les seves infraestructures. Unes taxes que la companyia apujarà un 6,5% i les companyies aèries s'hi neguen.
La que més s'ha pronunciat és Ryanair, que fins i tot ha reduït 1,2 milions de places de la seva programació d'estiu del 2026 als aeroports regionals per aquest motiu. “Aena hauria de reduir les taxes aeroportuàries als aeroports regionals infrautilitzats, però en comptes d'això, planeja augmentar-les en un 7%, cosa que suposa l'increment més gran de les taxes en més d'una dècada”, assenyalava el conseller delegat, Michael O’Leary, fa uns dies a Madrid.
Aquest dimecres es queixava la patronal, des d'on asseguren que estan lluitant perquè Aena baixi les taxes perquè pot fer-ho i tirar endavant amb els seus plans. “Aena gestiona 47 aeroports, alguns guanyen diners i altres no, però el seu model de xarxa li permet fer-ho”. Per això, l'Associació de Línies Aèries (ALA) defensa que “és compatible” la inversió multimilionària anunciada per ampliar aeroports “amb una senda tarifària de baixada”, sobretot, pels nivells de passatgers als quals ha arribat Aena.
El seu president, Javier Gándara, recordava que Aena no només es finança amb activitats regulades, sinó també amb activitats no regulades com ara els serveis que ofereix als aeroports: pàrquings, sales VIP, restaurants o comerços als quals cobra un lloguer o que explota directament.
No obstant això, la major part de la inversió anunciada (9.991 milions dels gairebé 13.000 milions) corresponen a inversions regulades, uns diners que Aena recapta de les taxes aeroportuàries. Les aerolínies creuen que hi han d'estar involucrades i negociar, perquè, segons el seu parer, “baixar tarifes no impedeix aquesta inversió”, insistia el president d'ALA, que també va reconèixer que el fet que fossin el president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, i el ministre de Transport, Óscar Puentes, els qui van donar a conèixer la xifra, sembla que els treu capacitat de negociar.
Però advertia, “nosaltres direm la nostra opinió al respecte durant el període de consultes, principalment si el cronograma és el més adequat o no”. I és que, el president d'Aena, Maurici Lucena, ja ha començat a reunir-se amb les aerolínies per consultar aquest pla d'inversió que inclou ampliacions i reformes en aeroports com el de Barcelona-El Prat o Madrid-Barajas durant el següent marc regulatori (DORA III) que s'estén del 2027 al 2031, tot i que podria arribar al següent cicle (DORA IV, 2032-2036) atesa la quantitat.
Les consultes podien començar el gener del 2026, però les aerolínies ho han anticipat a aquest mes d'octubre per tenir més temps i frenar la pujada de tarifes durant el DORA III. En aquest sentit, el president d'ALA recordava que la decisió d'Aena d'apujar-les un 6,5% no s'aprovaria fins al març i encara ha de passar diversos tràmits.
El primer és que la companyia semipública, on l'Estat controla el 50% del capital, escolti les aerolínies, per després recollir les seves opinions i presentar un pla definitiu. Però també ha de rebre el suport de la CNMC. I després, Aena ha d'explicar la proposta a tots els territoris d'Espanya i comitès aeroportuaris per finalment passar pel Consell de Ministres. Un procés que pot allargar-se un any.
“Ara mateix acaba de començar el procés de consultes. Aena es reuneix de manera privada amb les companyies i pregunta quines inversions són necessàries, quan… Això determinarà la inversió final. Caldrà veure si aquests 10.000 milions són necessaris i quins són suficients… Hi ha una inversió important que caldrà fer, però es pot fer sense apujar les tarifes”, concloïa.