Les aerolínies s'aferren a l'expedient que Brussel·les ha obert contra Espanya per demanar al Ministeri de Consum que retiri la multa de 179 milions d'euros imposada a Ryanair, Vueling, easyJet, Norwegian, Volotea i WizzAir per cobrar equipatge de mà o reserva de seients. L'Associació de Línies Aèries demana al ministre Pablo Bustinduy que "cessi" en la seva lluita contra les aerolínies de baix cost per aquestes pràctiques, perquè la Comissió Europea (CE) s'ha pronunciat al respecte i està a favor que cada companyia estableixi la seva política comercial.
«Si la Comissió Europea ha dit alguna cosa, que és qui ho ha de dir, és força significatiu», indicava aquest dimecres Javier Gándara, president d'ALA, durant la presentació de seients de la temporada d'hivern. En concret, Brussel·les va comunicar la setmana passada la incoació d'un procediment d'infracció contra l'Estat espanyol per la sanció que s'ha imposat a les aerolínies de baix cost, en considerar que «restringeix» la seva llibertat per establir els seus propis preus.
Brussel·les "ha asseverat" que aquestes pràctiques "són perfectament legals i són ajustades al dret comunitari", arribant a obrir "un procediment contra Espanya per aquestes sancions", defensava Gándara, que apuntava també que l'opinió de la CE és que la multa no està alineada amb la regulació europea. I, per tant, exigia al ministre de Consum que "abandoni l'enrocament" i retiri "com més aviat millor" les sancions contra les low cost.
Per altra banda, el president d'ALA - la patronal que representa les aerolínies que operen a Espanya- insistia que "el més lògic" és que la normativa de l'equipatge "es reguli a nivell europeu" i hi hagi unes mesures estàndard d'equipatge de mà per a totes les aerolínies que operen a Europa. "És un tema d'estandardització i no està definit". No obstant això, Consum s'ha aferrat a una sentència contra Vueling on la justícia deia que no podia cobrar un extra per equipatge de cabina, però a Espanya "et pots trobar moltes altres sentències en un sentit i un altre", assegurava.
Per això, des d'ALA —que representa aerolínies de baix cost i d'altres que no ho són— apuntava: «Demanem que almenys s'accepti un paquet gratuït de 40x30x15 i, a partir d'aquí, que cada companyia decideixi depenent del seu model comercial. Però almenys que totes acceptem aquest model». En aquest sentit, Gándara comentava que l'any passat, uns 50 milions de passatgers van volar sense maleta de cabina, només amb un paquet d'aquestes mesures. Per això creu que la mesura pot ser efectiva.
També advertia que altres aerolínies que no són de baix cost ja estan provant de manera aleatòria de cobrar per equipatge de cabina. "Això ja no és del model low cost, Air France ha començat a fer proves. S'està estenent". Explicava que "el gran problema" de les aerolínies està en els vols de curt i mitjà radi, on només hi caben 90 trolleys i hi ha 180 seients.
«Algunes companyies ho solucionen portant les últimes maletes a la bodega, però això provoca molts retards en els vols». No obstant això, si hi hagués una mesura estàndard es milloraria l'experiència del consumidor i els vols no sortirien amb retard, concloïa.