Un informe elaborat per la consultora Steer quantifica en més de 700 milions d'euros l'impacte que podria tenir en el PIB català la introducció de l'impost al combustible de l'aviació que s'està debatent actualment a la Unió Europea (UE).

L'esmentat informe, comissionat per Airlines for Europe (A4E) i l'Associació Europea de Línies Aèries Regionals (ERA), destaca que l'impost al querosè suposaria també un fre en els esforços de les companyies aèries per avançar en la sostenibilitat, ja que els diners recaptats no es destinaran a la descarbonització de l'aviació.

I adverteix que, a més del PIB, reduiria la despesa turística i provocaria una caiguda dels llocs de treball a Catalunya. En concret, l'estudi conclou que el gravamen provocaria una reducció de 724 milions d'euros en l'economia catalana, una caiguda del 6% en la demanda de passatgers i una disminució de 1.000 milions d'euros en la despesa turística.

En el conjunt d'Espanya, l'impacte d'aquest impost causaria una reducció de fins a 7.700 milions d'euros en la contribució al PIB, una caiguda del 8,7% en la demanda de passatgers i una disminució de 6.100 milions d'euros en la despesa turística.

Airlines for Europe i l'Associació Europea de Línies Aèries Regionals van encarregar un estudi a la consultora econòmica per calcular l'impacte econòmic d'un impost intracomunitari al combustible de l'aviació, amb especial atenció a algunes de les regions de la UE les economies de les quals depenen especialment del transport i el turisme, entre les quals Espanya i Catalunya.

Després de conèixer l'esmentat impacte, les dues associacions demanen a la UE que veti aquest impost i se centri en l'aplicació de mesures que possibiliti de forma efectiva la reducció de l'impacte ambiental de l'aviació i que preservi al seu torn la competitivitat econòmica i els beneficis socials de les aerolínies europees i del sector de l'aviació.

Entre aquestes mesures, proposen invertir en el desenvolupament del Combustible Sostenible d'Aviació (SAF per les seves sigles en anglès), tecnologies aeronàutiques més sostenibles, així com reformar l'espai aeri europeu per aconseguir una reducció d'emissions més gran de CO2.

Ourania Georgoutsakou, directora general d'Airlines for Europe, ha destacat en la presentació de l'informe aquest dimecres que les companyies aèries ja paguen per les seves emissions de carboni. "Formem part del Règim de Comerç de Drets d'Emissió de la UE des de fa més de 10 anys, sent l'únic sector del transport subjecte a aquest sistema fins ara. Reclamem encaridament als responsables polítics que se centrin a oferir solucions que accelerin la descarbonització de l'aviació a Europa com més aviat millor".

Per la seva part, la directora general de l'Associació Europea de Línies Aèries Regionals (ERA), Montserrat Barriga, ha comentat que pagar més impostos, en aquest cas un impost al querosè, que només va destinat a augmentar els ingressos públics, "exercirà més pressió sobre els preus dels bitllets d'avió i no faran res pel medi ambient". Creu que el sector necessita inversions que contribueixin als seus esforços per assolir les zero emissions netes, però "no més impostos", ha insistit.

Per la seva part, ALA, l'associació de referència a Espanya, ha donat suport en un comunicat a la posició d'A4E i ERA en contra d'un impost al querosè de l'aviació. El president, Javier Gándara, ha afirmat que un impost "no descarbonitza" i, tanmateix, té un impacte molt negatiu en l'economia i l'ocupació, especialment a les regions més dependents del turisme, com Catalunya.

"No hem d'oblidar que la meta és la descarbonització de l'aviació, i que adoptem les solucions més eficaces per aconseguir-ho. El moment és ara. És decisiu traçar el millor camí, amb les millors solucions, que ens condueixin a aquesta desitjada descarbonització".