El pla inversor d'Aena es desvaneix. L'empresa que presideix Maurici Lucena vol destinar gairebé 13.000 milions d'euros entre el 2027 i el 2031 per ampliar la capacitat dels aeroports i millorar la qualitat de les instal·lacions de tota la seva xarxa a Espanya, segons el que s'ha anunciat al setembre. Però la major part d'aquesta inversió (9.991 milions) corresponen a inversions regulades, uns diners que la gestora aeroportuària recapta de les taxes aeroportuàries. I aquí és on està trobant un fort rebuig.

I és que, per tirar endavant el pla, Aena té previst apujar les tarifes que cobra a les aerolínies un 6,5% a partir del 2026, a la qual cosa s'han negat totes les companyies aèries. Encara que hi ha hagut unes veus més crítiques que altres, com la de Ryanair, que fins i tot ha cancel·lat rutes i ha reduït la seva oferta en alguns aeroports. La disputa ha passat ara al terreny polític, perquè el PP ha introduït una esmena al text del projecte de Llei de Mobilitat Sostenible que, de tirar endavant, obligaria Aena a refer la seva proposta d'inversions regulades de 9.991 milions.

Si bé, l'esmena aprovada pel Senat (que encara hauria de ser aprovada pel Congrés) **demana congelar les taxes aeroportuàries durant el període comprès entre el 2027 i el 2031**, a més d'exigir la posada en marxa d'un nou pla d'incentius consensuat amb el sector. Aena no ha trigat a reaccionar, la companyia semipública, on l'Estat posseeix un 50% del capital, ha carregat contra aquesta esmena

La gestora dels aeroports a Espanya defensa el seu actual sistema de finançament. Per una banda, destaca que el preu dels bitllets d'avió entre l'estiu del 2022 i l'estiu del 2025 ha pujat un 28% en vols nacionals i un 9% en els internacionals. Mentre que el de les tarifes aeroportuàries, a penes ha pujat un 4,6% en el mateix període. Cosa que, segons Aena, "demostra que no existeix una correlació estadísticament significativa entre els preus dels bitllets i les tarifes".

També recorda que el preu actual de les tarifes és de 10,35 euros per cada bitllet d'avió, una quantitat inferior als 11,11 euros que es pagava de tarifa el 2015 i que, si s'incorpora l'efecte de la inflació, és com si haguessin baixat un 36% en els últims onze anys, segons els seus càlculs. Aena vol demostrar que una pujada de tarifes no té per què encarir els preus dels bitllets.

"El motiu rau en el fet que les tarifes aeroportuàries representen un percentatge reduït del preu del bitllet d'avió —el d'un “paquet turístic” és encara menor— i, per tant, la variació de les tarifes té un impacte molt petit en la decisió de volar dels passatgers", assegura. 

En un comunicat, adverteix que l'esmena del PP introduiria "inseguretat regulatoria i jurídica en l'economia espanyola, els efectes tòxics de la qual en Aena podrien reverberar en la comunitat financera internacional i entorpir la bona imatge i la provada serietat econòmica d'Espanya". Maurici Lucena creu que la proposta legislativa del PP hauria de conduir "a una reflexió greu" i assenyala que "cap pugna política excusaria un dany, col·lateral i infundat, al bon funcionament dels aeroports espanyols".