Aena apujarà les tarifes que cobra a les aerolínies, però que aplica per nombre de passatgers, un 6,6% a partir de març de l'any vinent. Això suposa un augment de 68 cèntims per passatger, fins als 11,03 euros.
El gestor aeroportuari cobra aquests imports a les aerolínies per utilitzar les seves terminals, pistes, estacionament d'avions, equips de seguretat, entre altres serveis, i també serveixen per afrontar les inversions previstes a les instal·lacions.
Aquest increment de tarifes arriba després d'un període de 10 anys en el qual les ha mantingut estables obligat per la llei, si bé l'any passat ja les va apujar un 4% amb l'argument del preu de l'energia, que es va disparar a conseqüència de la guerra a Ucraïna. Per a aquest 2025 havia mantingut les tarifes de 2024, però preveu incrementar-les a partir de març de 2026.
Aena ha finalitzat la fase de consultes amb les aerolínies i la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), que és l'encarregada de supervisar l'actualització de les tarifes. Aviat, Aena difondrà un informe sobre això, segons ha avançat Cinco Díass. El seu consell d'administració, presidit per Maurici Lucena, té previst aprovar les noves tarifes en la reunió convocada per a finals d'aquest juliol.
En una trobada amb periodistes el març passat, Lucena va assegurar que Aena mantindria "les tarifes més competitives d'Europa".
Aena realitzarà una inversió addicional de 351 milions d'euros als aeroports espanyols fins 2026, any en què acaba el programa DORA II. La companyia semipública va rebre fa uns dies l'autorització del Consell de Ministres per poder dur a terme aquesta inversió addicional, que fa que en total la partida destinada durant el període 2022-2026 superi els 2.600 milions.
El programa actual d'inversions d'Aena (DORA II, Document de Regulació Aeroportuària 2022-2026) va ser aprovat pel govern espanyol el 2021 i planteja una inversió total de 2.250 milions d'euros en el període, fet que suposava una mitjana anual de 450 milions d'euros. Però ara se sumaran aquests 351 milions anunciats aquest juliol.
Crítiques de Ryanair
Algunes companyies que operen als aeroports d'Aena han criticat l'increment tarifari. Aquest és el cas de Ryanair. Aquest dimarts va amenaçar de reduir el nombre de vols a Espanya precisament per l'increment dels preus aeroportuaris. Tanmateix, des d'Aena es manté que els ha incrementat.
El seu conseller delegat, Michael O'Leary, va assegurar aquest dimarts que la intenció de Ryanair no és enriquir-se amb el cobrament de les maletes i que el seu objectiu és aconseguir que els passatgers volin amb el menor volum d'equipatge possible. Ryanair s'ha vist embolicada en una polèmica durant l'últim any, després que el Ministeri de Consum li imposés una multa de 107 milions d'euros per suposades pràctiques "abusives", entre les quals hi ha el cobrament per equipatge de cabina.