Aena realitzarà una inversió addicional de 351 milions d'euros als aeroports espanyols fins al 2026, any en què acaba el programa DAURA II. La companyia semipública ha rebut llum verda del Consell de Ministres aquest dimarts per poder dur a terme aquesta inversió addicional, que fa que en total la partida destinada durant el període 2022-2026 superi ja els 2.600 milions.

Si bé, el programa actual inversor d'Aena (el cridat DAURA II, Document de Regulació Aeroportuària 2022-2026) va ser aprovat pel Govern espanyol el 2021 i plantejava una inversió total de 2.250 milions d'euros en el període, la qual cosa suposava una mitjana anual de 450 milions d'euros. Però ara se sumaran aquests 351 milions anunciats avui.

L'empresa que presideix Maurici Lucena explica que les inversions que pretenen dur a terme ara "no van poder preveure's abans de l'aprovació d'aquest DAURA II" i avancen actuacions necessàries que, si no fos possible durant l'últim any es realitzarien en el següent període DAURA III, que s'estén des del 2027 fins al 2031.

En concret, Aena preveu realitzar inversions per adaptar les infraestructures als nous requisits normatius, per incrementar la seguretat i la ciberseguretat i per disposar d'unes instal·lacions més robustes als aeroports. Però també per millorar l'experiència del passatger i reduir l'afectació operativa per les obres a les terminals.

De fet, Aena espera poder avançar "en projectes clau" dels aeroports d'Alacant-Elx Miguel Hernández, València, Bilbao, César Manrique-Lanzarote, Eivissa, Málaga-Costa del Sol, Menorca, Tenerife Nord-Ciutat de La Laguna o Tenerife Sud. Una de les principals partides, 84 milions d'euros, es destinarà a l'actual remodelació de l'àrea terminal de l'Aeroport de Palma de Mallorca, per escurçar els terminis d'execució, explica.

En el DAURA III realitzarà l'ona inversora aeroportuària més gran de les últimes dècades

Uns altres 86 milions aniran destinats a millorar la qualitat del servei al passatger i els processos de seguretat mitjançant l'automatització dels filtres amb equips EDSCB (Explosive Detection System for Cabin Baggage), que permeten mantenir dins de l'equipatge de mà els líquids i els dispositius electrònics, i ATRS (Automatic Tray Return System).

S'hi sumaran uns altres 15 milions d'euros per a actuacions de seguretat operacional i física. En aquest sentit, la gestora dels aeroports explica que les noves normatives sobre els riscos relacionats de la seguretat de la informació que poden repercutir en la seguretat aèria fan necessària també l'execució d'inversions per valor de 62 milions d'al terreny de la ciberseguridad.

A més, entre les inversions addicionals aprovades avui pel Consell de Ministres també s'inclouen 65 milions d'euros per a digitalització i robotització de processos i 7 milions d'euros per a la conducció remota de passarel·les. També s'avançarà una inversió de 13 milions d'euros per a la redacció tècnica dels projectes d'ampliació d'àrees terminals que s'executarà posteriorment en el DAURA III (2027-2031).

Finalment, Aena invertirà 13 milions d'euros en l'electrificació de processos per descarbonitzar els aeroports i 6 milions en el compliment dels requisits del RD 487/2022 per a la prevenció de la legionel·losi. Per al següent període inversor, DAURA III (2027-2031), Aena està ultimant la proposta d'inversions per a tots els aeroports d'Espanya, que consultarà amb les aerolínies i que, suposarà l'ona inversora aeroportuària més gran de les últimes dècades, assegura.