Aena posa en marxa la demolició completa del conjunt d'edificacions que formen l'antic centre de control de l'aeroport de Barcelona. La companyia que presideix Maurici Lucena executarà el projecte en deu fases diferents que poden allargar-se uns cinc mesos des que s'adjudiquin les obres, a les quals la gestora destinarà 800.000 euros.
La companyia semipública, on l'Estat controla el 50% del capital, durà a terme aquesta demolició sense que afecti l'operativa de l'aeroport de Barcelona-El Prat, el segon amb més trànsit de la seva xarxa amb 57 milions de passatgers l'any passat.
L'antic centre de control del Prat, situat en una parcel·la a les zones circumdants a l'aeroport, entre l'Avinguda de l'Aeroport (zona T2) i el Carrer de Macron, compta amb un conjunt d'edificacions annexes i independents i fa dues dècades que està sense ús. Quan es va traslladar al Centre de Control de Trànsit Aeri de Barcelona-Gavà, des d'on es controlen els avions que sobrevolen el nord-est de la Penínula.
També fa anys que està en desús l'antiga torre de control, la demolició de la qual està prevista més endavant, quan Aena doni començament a l'adequació de la terminal T1 dins del seu pla d'ampliació de l'Aeroport de Barcelona-El Prat. La demolició de la torre de control, a més, anirà acompanyada del desplaçament de la façana de la T1 uns 38 metres.
No obstant això, el projecte que emprèn ara Aena té com a objectiu principal la demolició completa de l'antic centre de control de l'aeroport de Barcelona, que pertany a Enaire i està format per un conjunt d'edificis de diversa índole, com oficines —de geometria rectangular i 2 plantes d'altura—, naus industrials i torres per allotjar la instal·lació de telecomunicacions.
L'ús principal de l'edifici, i pel qual es va construir, va ser per al centre de control. Després d'aquest ús, i en traslladar aquest servei a una nova ubicació, va quedar deshabitat, proposant Aena efectuar la demolició després d'aquest moment. Tot i que les intencions de demolició existien, aquesta activitat no es va arribar a executar, arribant a usar-se posteriorment, part de les seves dependències, pels mossos d'esquadra. I aquests, de fet, van ser els últims usuaris de l'edifici.
Així mateix, una de les dues grans sales principals de l'edifici va tenir com a últim ús un servei d'entrenament per a agents canins per part dels mossos d'esquadra en una part d'aquest espai. La resta conté material emmagatzemat obsolet, explica la companyia, que destaca la importància d'enderrocar l'edifici perquè l'altra sala contigua, utilitzada per allotjar els equips de comunicacions i prestatgeries d'emmagatzematge suposen un punt crític.
Si bé, la coberta ha col·lapsat, caient gran part de l'estructura, capes superiors i fals sostre sobre el que hi ha a la sala. “Aquesta sala suposa un perill per a la integritat estructural de l'edifici i per als usuaris d'aquest, tant casuals com habituals. Es recomana, per tant, immediatament, prendre les mesures oportunes perquè aquest edifici quedi totalment deshabitat”, explica Aena.
Sense impacte ambiental
Abans d'iniciar el projecte de demolició del conjunt d'edificacions que formen l'antic centre de control de l'aeroport de Barcelona, la companyia ha consultat la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, per mesurar l'impacte de l'obra en el medi ambient.
Aena assegura que no tindrà afecció a la Xarxa Natura ni als espais naturals de protecció ambiental, ja que els terrenys de l'aeroport es troben fora dels mateixos. No obstant això, durà a terme una anàlisi ambiental del projecte, per activar mesures preventives, protectores i correctores compensatòries que es requereixin, per a la minimització dels impactes previstos en les diferents fases del projecte.
