Aena arrencarà les obres de reforma de la Terminal T1 de l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat la setmana vinent. La companyia que presideix Maurici Lucena desenvoluparà diverses actuacions de millora durant els mesos vinents, per adequar l'espai i permetre la instal·lació de nou equipament de seguretat, en concret, les màquines que permetran als passatgers passar el control de seguretat sense necessitat de treure líquids o aparells tecnològics.

La gestora dels aeroports té previst invertir més de 700 milions d'euros, com va avançar ON Economia, en aquestes remodelacions, de les quals la directora de Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, Eva Valenzuela, donarà més detall en uns dies. Aena podria tardar a tenir acabat el projecte fins a set anys, encara que la seva intenció és que sigui el menor temps possible.

Entre les actuacions que Aena preveu realitzar en la T1 d'El Prat també hi ha l'ampliació del vestíbul de facturació, on hi haurà nous illots que permetin augmentar el nombre de taulells que utilitzen les aerolínies per a aquest servei. Una superfície més gran de la sala de recollides d'equipatges per dotar-la de nous hipòdroms, o la instal·lació de nous filtres de seguretat. En general, la companyia vol solucionar els problemes derivats de l'aglomeració de passatgers en determinats espais.

La reconfiguració de la T1 també afectarà els lavabos, oficines, locals tècnics, zona comercial i restauració tant del costat aire com del costat terra, que també es remodelaran. De fet, preveu comptar amb noves superfícies per a locals comercials i de restauració, la qual cosa obliga una reconfiguració de les zones comercials ja existents. Aena, a més, estudiar l'obertura de terrasses a l'aire lliure com a espais habilitats per a fumadors.

Maurici Luena ja va anunciar l'any passat, durant la presentació del nou pla estratègic de la companyia per al període 2024-2026, la seva intenció de dur a terme la remodelació de la T1 de l'aeroport de Barcelona, el segon per passatgers de la seva xarxa a Espanya després del de Barajas. El president d'Aena, no obstant això, va aclarir que aquesta reforma "no té res a veure amb l'ampliació de l'aeroport", que ja està projectada per al pròxim DORA.

L'executiu de l'Ibex-35 reconeix que l'aeroport de Barcelona té un problema de capacitat i si la demanda continua creixent no hi haurà espai per a més passatgers. L'última ampliació a l'aeroport d'El Prat va ser el 2009 i en la pròxima preveu invertir uns 3.000 milions d'euros.

L'ampliació de l'aeroport català i les diferents reformes que la companyia té en els seus plans s'allargaran durant "successius cicles" de manera que es desenvoluparan durant el DORA III, un període comprès entre el 2027 i el 2031. I també en el DORA IV, que s'estendrà entre el 2032 i el 2036. Quan es va anunciar l'ampliació, al juny, el termini que es va posar per acabar-la va ser el 2033.

L'objectiu de la companyia, on l'Estat té un 50% del capital, és que l'aeroport de Josep Tarradellas Barcelona-El Prat assoleixi la capacitat del camp de vol de 90 operacions/hora, ampliar 500 metres la pista al mar i el satèl·lit associat a la nova operativa així com reconfigurar també la terminal T2. Per poder dur a terme aquesta ampliació, Aena ha d'aprovar el Pla Director. Un procés llarg, que inclou tràmits davant de la Comissió Europea, per la qual cosa el gruix d'aquestes inversions s'emprendrà en el següent període regulatori.