Adidas va perdre 39 milions d'euros en el primer trimestre de 2023, segons ha informat aquest divendres. La multinacional de roba i material esportiu continua perjudicada per la ruptura de la relació comercial amb el raper Kanye West, que li ha suposat un llast milionari. Les pèrdues contrasten amb el benefici de 482 milions d'euros que va registrar la companyia en el mateix període de l'any anterior.

Si el 2022 la ruptura de la relació entre l'empresa alemanya i l'artista nord-americà ja va suposar un descens del benefici del 71%, l'inici d'aquest exercici continua estant marcat per la mateixa circumstància. D'aquesta manera, Adidas explica que la interrupció del negoci de Yeezy, la marca desenvolupada en col·laboració amb Kanye West, ha suposat un llast d'al voltant de 400 milions en la comparació anual, principalment en les regions d'Amèrica del Nord, Xina i EMEA (Europa, Pròxim Orient i Àfrica).

En aquest sentit, les vendes de la companyia entre gener i març van sumar un total de 5.274 milions d'euros, la qual cosa suposa un 0,5% menys que l'any anterior. Per contra, els costos derivats de les vendes van augmentar un 9,7% en el primer trimestre, fins a assolir els 2.911 milions d'euros.

Adidas redueix el seu marge brut

Per mercats, les vendes d'Adidas van registrar un creixement del 3,1% a Europa, el Pròxim Orient i l'Àfrica (EMEA), fins a assolir els 1.996 milions, mentre que a Amèrica del Nord van caure un 16,1%, fins a situar-se en els 1.177 milions. Respecte al mercat xinès, les vendes en el gegant asiàtic van ser de 884 milions d'euros, la qual cosa suposa un descens de l'11,9%. No obstant això, en Àsia-Pacífic els ingressos van créixer un 12%, fins i tot 567 milions i a Llatinoamèrica van augmentar un 42,6%, fins als 595 milions.

En com al marge brut, Adidas assenyala que en el primer trimestre de 2023 aquest va baixar 5,1 punts percentuals, fins al 44,8% des del 49,9%. El motiu principal, segons explica la multinacional, va ser l'augment en els costos de la cadena de subministrament, així com a més descomptes al mercat, que no van poder ser compensats per l'efecte positiu de les pujades de preus implementades per la companyia.

"El primer trimestre va acabar una mica millor del que esperábamos.El creixement de les vendes sense Yeezy va ser del 9%", ha assenyalat el conseller delegat d'Adidas, Bjorn Gulden en un comunicat. El màxim executiu assegura que, si bé els inventaris continuen sent massa alts, ja són 300 milions d'euros inferiors als de principis d'any. En aquest sentit, Gulden destaca que l'empresa continua treballant per normalitzar els seus nivells d'estoc, una mica "crucial" per poder reduir els nivells de descompte.

Les xifres de 2023 seran decebedores

"Adidas té tots els ingredients per ser la millor marca esportiva del món, créixer amb força i ser una empresa rendible. Només necessitem una mica de temps. El 2023 serà un any agitat amb xifres decebedores, en el qual maximitzar els nostres resultats financers a curt termini no és el nostre objectiu. És un any de transició per construir una base sòlida per a un millor 2024 i un bo 2025 i més enllà", ha subratllat el CEO de la companyia.

És per això que la companyia segueix esperant que els ingressos, excloent l'efecte del tipus de canvi, disminueixin una taxa d'un dígit alt el 2023. Situació que es dona en un context macroeconòmic complicat i encara protagonitzat per les tensions geopolítiques, amb elevats riscos de recessió a Amèrica del Nord i Europa, i incertesa entorn de la recuperació a la Xina.

Així mateix, Adidas espera que l'evolució dels seus ingressos també es vegi afectada per les iniciatives per reduir significativament els alts nivells d'inventari, mentre la companyia continua revisant les opcions per a l'estoc de Yeezy. D'aquesta manera, ha tornat a assenyalar que, si decidís cancel·lar l'inventari de Yeezy, reduiria el benefici operatiu en 500 milions d'euros addicionals aquest any.

Un cost a què se li sumaria l'impacte negatiu estimat d'uns altres 200 milions en costos relacionats amb la revisió estratègica en curs. "Si tots aquests efectes es materialitzessin, la companyia espera reportar una pèrdua operativa de 700 milions d'euros el 2023", ha assegurat.