Després d'un 2022 marcat per la incertesa sobre el futur, la planta de Ford a Almussafes (València) finalitza l'any amb notícies esperançadores. Segons ha destacat la direcció de la multinacional en el seu balanç anual, l'elecció de la planta valenciana per a la producció dels seus nous models elèctrics a Europa davant l'alemanya de Saarlouis, amb la qual es va disputar durant mesos aquesta posició, situa a la factoria d'Almussafes com a "centre neuràlgic" de Ford Europa des del qual, a través de la innovació tecnològica en els processos, "s'efectuarà la transició del model productiu actual a un nou model basat al vehicle elèctric connectat".

Així ho remarca la multinacional en el seu resum d'un any que ha qualificat d'"apassionant" per a l'empresa i del qual ha destacat deu fites, el primer d'ells la confirmació d'Almussafes per produir vehicles basats en una arquitectura de vehicles elèctrics de nova generació de Ford. La referència a Almussafes com a centre neuràlgic a Europa confirma el suport a la planta valenciana i els seus plans de futur.

El president i conseller delegat de Ford Iberia, Jesús Alonso, ha subratllat que s'està "seguint amb èxit els passos del pla Ford+, augmentant la producció de vehicles electrificats i posant les noves tecnologies al servei del client". "A través de Ford Blue, Ford Model i i Ford Pro arribem a tots els consumidors amb productes més sostenibles, accessibles, inclusius, segurs i productius que mai", ha destacat.

L'assignació dels nous models elèctrics, anunciada l'estiu passat, garanteix la supervivència de la planta valenciana més enllà de 2025 i suposa un baló d'oxigen per a tota la indústria auxiliar de l'automòbil que s'ha anat configurant al seu voltant al llarg dels seus quaranta anys com a centre productiu de Ford Espanya. Es calcula que més de 25.000 llocs de treball i al voltant de 12.000 milions d'euros de vendes d'aquesta indústria correspon directament al seu negoci amb la planta.

Els primers elèctrics, el 2026

La previsió és que la planta valenciana llanci al mercat el seu primer cotxe elèctric el 2026 després de la posada en marxa d'una línia de producció exclusiva per a això, però prèviament és necessari anar adaptant la planta per a això. Un dels àmbits afectats serà el de l'ocupació, ja que la producció de vehicles elèctrics comportarà menys mans d'obra.

En aquest sentit, el responsable de la planta, Dionisio Campos, ja va avançar que a partir de gener treballaran amb els sindicats per negociar com abordar aquest procés, ja que el vehicle elèctric té menor contingut que el tradicional i per això serà necessari redimensionar la plantilla, però l'empresa vol negociar amb els sindicats per veure quines alternatives existeixen per realitzar el redimensionament de la forma menys traumàtica possible.

El vehicle elèctric té menor contingut que el tradicional i per això serà necessari redimensionar la plantilla

A més de la confirmació de la fàbrica d'Almussafes per produir els seus vehicles elèctrics de nova generació, la segona fita que destaca Ford és l'anunci nou vehicles elèctrics el 2024. Per a aquell any, ha recordat, Ford introduirà a Europa tres nous turismes totalment elèctrics i quatre nous vehicles comercials zero emissions. "Gràcies a això, per a finals d'aquell any, la marca comptarà amb una gamma de nou vehicles elèctrics. Els seus plans són vendre més de 600.000 vehicles elèctrics a la regió per a 2026", ha exposat.

El Ford Pro arriba a Europa

En tercer lloc, la companyia posa el focus en l'arribada de Ford Pro a Europa. "L'E-Transit totalment elèctrica ha encapçalat el llançament de Ford Pro als usuaris europeus, amb una oferta integrada de vehicles, programari i serveis connectats. Les solucions integrals de Ford Pro augmenten el temps d'activitat, redueixen els costos operatius i milloren la sostenibilitat per a empreses de totes les mides en la seva transició als vehicles elèctrics", comenta.

De la mateixa manera, la nova E-Transit ocupa el quart lloc en el decàleg de fites de l'any de Ford, seguida del vehicle multiactivitat elèctric, l'E-Tourneo Custom, que "serà una altra de les grans novetats elèctriques de l'any que ve". Ford també destaca el nou Ranger Raptor, que "reescriu les regles de les màximes prestacions tot terreny i és el primer model de la pròxima generació de Ranger que es llança a Europa, on s'hi ha consolidat com el pick-up líder indiscutible en vendes des de l'any 2015".

La multinacional també ha posat èmfasi que el Mustang Mach-E "continua creixent" i "ha estat l'estrella elèctrica de Ford". Al març va guanyar el premi 'Women's World Car Of The Year 2022' al Millor Cotxe Familiar, al maig va rebre un augment de capacitat de remolc i al setembre va augmentar el seu confort i sistemes d'assistència la conducció. D'altra banda, la firma destaca la victòria en els ral·lis a Montecarlo amb el nou M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1.

Responsabilitat social

Així mateix, en el seu resum de l'any, la firma incideix en la seva línia de treball cap a l'adaptabilitat i recorda que Ford Adapta, Fundació ONZE, Team Fordzilla i Hi-Speed Simulators han col·laborat per crear el primer simulador de simracing creat i adaptat a les necessitats de conductors reals i virtuals amb discapacitat i mobilitat reduïda. A més, esmenta que el dia de la Discapacitat s'ha presentat el nou Mustang Mach-E adaptat per a persones amb mobilitat reduïda.

Finalment, l'empresa destaca accions de responsabilitat social com els programes d'educació, seguretat viària o suport a la comunitat desenvolupats a través de Ford Fund, el braç filantròpic de Ford Motor Company, o el concurs Ford Fund Smart Mobility Challenge, entre altres actuacions.