El sector de la moda i el tèxtil s'ha situat com el principal motor del segment del lloguer de locals comercials a Espanya, durant el primer semestre de 2023. Del total de transaccions realitzades, els establiments destinats a articles de moda han acaparat un terç de les operacions, en concret, un 32,5%, en el conjunt d'Espanya. Això demostra la preferència dels consumidors per les botigues físiques, segons l'informe de Cushman & Wakefield, European Retail Radar, que analitza prop de 5.000 operacions de lloguer transaccionades per Cushman & Wakefield a 13 països europeus. En el mateix període de 2022, el sector de la moda s'emportava el 23% de la contractació de nou espai comercial. L'esmentat informe destaca que l'evolució del segment del lloguer de locals a Espanya està en línia amb la de les 49 ciutats europees analitzades, ja que la mitjana d'establiments dedicats a la moda s'ha situat en el 40% del total.

En relació amb els espais seleccionats, a Espanya també està observant una creixent demanda per superfícies més petites. Així, el 80% de les operacions de retail realitzades en els últims mesos a Espanya s'han concentrat en locals de menys de 600 metres quadrats, i aquells de menys de 200 metres quadrats en representen més de la meitat del total de transaccions.

Segons les últimes dades de Cushman & Wakefield, al segment de la moda li segueixen la restauració (Food & Beverage), amb un 18%; i el sector de cura personal, que representa el 16,5% del total. La resta de transaccions s'han destinat a noves implantacions comercials de productes per a la llar, lleure, salut i bellesa, que han acaparat un altre terç del total, el 33%. Segons Robert Travers, Head of EMEA Retail de Cushman & Wakefield, aquestes dades reafirmen la idea que "l'experiència de compra és clau i la botiga física té un rol protagonista en la transformació d'aquest entorn d'omnicanalitat, on autenticitat, oportunitat i interacció conflueixen."

Sobre els actors que lideren el sector a Espanya, la consultora immobiliària destaca les operacions que han realitzat grans corporacions empresarials de la moda -gestionades per Cushman- amb ensenyes com Zara i Uniqlo en la Gran Via de Madrid, Lefties en Montera, i Stradivarius en el passeig de Gràcia de Barcelona, que "continuen prenent posicions als principals carrers comercials".

En aquest capítol hi ha una menció a part per a la moda esportiva que "està demostrant tenir un gran impacte a Espanya i Europa", asseguren i l'atribueixen al progrés d'aquest tipus de demanda que es va despertar i va intensificar durant els mesos de la pandèmia de la Covid-19. Citen en l'estudi l'expansió per Europa de les cadenes JD Sports, Sports Direct, Decathlon, Nike, Courir, New Balance i 4F. En aquest sentit, fan una menció especial a la recent compra realitzada per JD Sports per al control d'Iberian Sports Retail Group (ISRG), que gestiona més de 460 tendes a tot Europa, incloses JD a l'àrea d'Iberia, Sprínter a Espanya, Sport Zone a Portugal i Aktiesport i Perry Sport als Països Baixos. També destaquen que Frasers Group, amo de Sports Direct, ha anunciat un acord amb Signa Retail Department Store Holding per adquirir SportScheck, un dels retailers d'esports líders a Alemanya.

La consultora apunta que el consumidor ha recuperat la confiança en les botigues físiques, però que demana una experiència de compra més completa i innovadora. Les marques reprenen noves obertures, ajusten els seus formats, uns a l'alça i d'altres reduint, però, en qualsevol cas, demostrant un dinamisme i un moviment que ens fa recuperar l'activitat. El consumidor torna a la botiga física, vol continuar trobant l'experiència de la compra, incorporant en els seus hàbits els avantatges que ha trobat en la compra online. Aquesta demanda es mostra també en el segment de la restauració. De fet, segons l'estudi, l'experiència que se sol·licita va més enllà de la gastronomia. Posa d'exemples l'arribada de la marca Salvatge, a Madrid i a Barcelona.

El sector de cura personal ha vist prendre noves posicions, per exemple, amb Rituals a Madrid; mentre que en la resta d'Europa marques prèmium com Jo Malone, Aesop, Freshly Cosmetics, MAC i Space NK destaquen estan aprofitant la creixent importància que els consumidors atorguen al benestar.

Els operadors de lleure han duplicat la seva presència en comparació amb el mateix període de l'any anterior. D'altra banda, l'auge en la demanda de vehicles elèctrics (VEU) s'ha traduït en un augment d'espais de vendes en els quals prioritza l'experiència: marques com Polestar a la Milla de Oro a Madrid o Lynk&Co a Barcelona han apostat per ser presents al carrer amb nous espais que apropen al comprador a l'experiència.

A més, es constata també un augment en l'entreteniment basat en la cultura i l'experiència. Aquestes marques satisfan la creixent demanda d'experiències personals úniques. Les obertures recents a Espanya inclouen el Museu Paradox i el Museu de les Il·lusions.