La secció del sector aeri de la UGT ha qualificat d'"excessiva" la resolució emesa pel Ministeri de Transports sobre els serveis mínims fixats per a la vaga convocada pel sindicat d'Azul Handling, responsable del servei de terra de Ryanair, entre aquest divendres i diumenge. Segons els treballadors, els percentatges establerts pràcticament anul·len l'efecte de les aturades, ja que, en el cas de les connexions amb les Canàries, més del 80% dels vols continuaran operant. També es mantindran actius al voltant del 50% dels vols internacionals i entre un 30% i un 40% dels nacionals peninsulars.
El sindicat denuncia a més el que considera "abusos addicionals", com la protecció de vols de posicionament i d'operacions prèvies o posteriors al període de vaga, que amplia les restriccions més enllà del temps oficialment convocat.
També critiquen l'absència de criteris clars per evitar que l'empresa assigni més personal de l'estrictament necessari. Per aquestes raons, la UGT considera la mesura "inacceptable" i ha anunciat que anirà als tribunals per sol·licitar una reducció dels serveis mínims a nivells que garanteixin el ple exercici del dret de vaga. Les protestes inicials es desenvoluparan aquest divendres, dissabte i diumenge, i es repetiran tots els dimecres, dijous, dissabtes i diumenges fins al 31 de desembre.
Azul Handling és filial de Ryanair. Encara que la companyia irlandesa assegura que no tindrà cap impacte en les seves operacions, la convocatòria de vaga afectarà les 12 bases operatives de l'aerolínia a Espanya: Madrid, Barcelona, València, Sevilla, Màlaga, Alacant, Palma, Eivissa, Girona, Santiago de Compostel·la, Lanzarote i Tenerife Sud.
Si un vol està afectat per la vaga i és cancel·lat o retardat, Ryanair enviarà un avís al correu electrònic associat a la reserva. Igualment, també es pot comprovar si va en hora o no a través del web de l'aerolínia, en l'apartat Travel Updates, que ofereix informació actualitzada sobre els vols i les rutes. Per fer-ho, caldrà introduir les dades del vol com la ciutat d'origen i de destinació, el número de vol i la data.
Per la seva part, l'organització de consumidors Facua recorda que el Reglament Europeu 261/2004 estableix compensacions econòmiques per als passatgers en cas de cancel·lació, denegació d'embarcament o retards superiors a tres hores, sempre que la causa no sigui una circumstància extraordinària. L'article 7 del reglament fixa les següents indemnitzacions: 250 euros per a vols de fins a 1.500 km; 400 euros per a trajectes intracomunitaris de més de 1.500 km i per a aquells entre 1.500 i 3.500 km; i 600 euros per a rutes superiors a 3.500 km fora de la UE.
Aquestes quanties poden reduir-se a la meitat si l'aerolínia ofereix un vol alternatiu que arribi a destinació dins de certs marges de temps. No s'aplicarà compensació si la cancel·lació es comunica amb almenys 14 dies d'antelació o si es produeix per causes extraordinàries, com fenòmens meteorològics extrems o riscos per a la seguretat.