"Brussel·les ens imposa, ens exigeix, posar peatges". Amb aquesta contundència s'ha pronunciat aquest dijous el director general de la Direcció General de Trànsit (DGT), Pere Navarro, en assegurar que Espanya haurà d'iniciar el 2024 el procés d'implantació de peatges a les autovies "per imposició de Brussel·les". Navarro ha reiterat que la Comissió Europea (CE) no està disposada que els fons europeus que adverteixi Espanya es destinin a conservació i manteniment de carreteres. "Els diners són per a altres coses, amb la qual cosa heu de posar peatges com una exigència si voleu rebre més diners", així s'ha referit a les exigències europees. En definitiva, que qui utilitzi la carretera sigui qui sufragui el seu manteniment, segons Navarro, perquè Espanya té més que acceptable xarxa de carreteres i cal mantenir-les en bon estat de conservació.

En una entrevista en el programa Els Matins de TV3, el responsable de la DGT ha considerat que aquest és "un gran tema per a un acord entre els dos grans partits, per evitar que entri en el debat electoral, perquè al final tots sortim perdent". Si bé en novembre de 2022, la secretària d'Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Isabel Pardo de Vera, va dir que el projecte per establir peatges a les autovies espanyoles estaria a punt en qüestió de mesos, i posteriorment, el desembre de 2022, el Consell de Ministres va aprovar l'avantprojecte de la nova Llei de la Mobilitat Sostenible per a la seva tramitació en les Corts. La convocatòria de les eleccions generals per al 23 J ha deixat el procés en suspens.

El Govern espanyol va presentar un text a Brussel·les en el que determinava que la fórmula opcional per obtenir recursos per cobrir el cost de manteniment de les vies -que fins fa uns eren responsabilitat de la gestió que feien les empreses concessionàries de les carreteres d'alta capacitat- es desenvoluparia un sistema de pagament per ús per a transport i vehicles privats. Preguntat referent a això, Pere Navarro ha manifestat que sobre la taula de debat hi ha diferents models; un podria ser l'anomenat pagament d'una vinyeta -una taxa anual per l'ús de les carreteres, com passa en països com Àustria o Suïssa-, el pagament per les distàncies recorregudes en quilòmetres, "hi ha diferents sistemes". No obstant això, ha apuntat que "segurament es comença amb un model i s'acaba amb un altre", perquè per exemple -ha dit- implantar un sistema de pagament per quilòmetres requereix desenvolupar la tecnologia necessària per implantar-lo.

El 2022, un any després d'aixecar els primers peatges en algunes de les principals autopistes espanyoles, els pressupostos estatals van recollir una partida de gairebé 1.400 milions d'euros per a manteniment de carreteres, per mitigar l'impacte i el dèficit de conservació. En l'actualitat, a Espanya, hi ha encara 2.000 quilòmetres d'autopistes de peatges, que haurien de desaparèixer a mesura que finalitzin les respectives concessions, encara en mans d'unes quantes companyies: Abertis, Itínere, Globalvía, Meridiam i Guadalcesa. La gestió de conservació també hauran d'assumir les comunitats autònomes titulars d'una part de la xarxa viària d'alta capacitat, especialment en el cas de Catalunya. En aquest sentit, el Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya (CTESC) ha instat aquesta mateixa setmana al Govern català perquè també dissenyi un model de finançament viari.

Navarro matisa les seves declaracions

Poques hores després d'emetre's, en directe, l'entrevista en el programa Els Matins de TV3, i davant de l'enrenou generat a les xarxes socials, El director general de Trànsit, Pere Navarro, ha lamentat "profundament" la "confusió" i ha recordat que el seu departament no té ni informació directa ni competències per pronunciar-se sobre la implantació de sistemes de cobrament alternatius als peatges. Si ha insistit Navarro que seria necessari una espècie de consens polític perquè puguin arribar a adoptar-se les mesures que es considerin més oportunes, com ja ha afirmat en altres ocasions.

Ha estat el vicesecretari del Partit Popular (PP), Esteban González Pons, que ha destapat la polèmica a les xarxes socials, ja que l'assumpte dels peatges el va portar a col·lació el líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, en el debat televisiu amb el president Pedro Sánchez. González Pons ha opinat a Twitter: "Què deia Pedro Sánchez, que era mentida que ha pactat reintroduir els peatges a les autovies? Ja que el seu director general de Trànsit sembla que no està d'acord. S'agafa abans al mentider...".