Els vehicles elèctrics poden ser un problema per als garatges de certa antiguitat segons un darrer estudi de l'Associació Britànica d'Aparcaments (BPA) que assegura que el sobrepès i el dels híbrids endollables pot afectar l'estructura dels aparcaments. Aquesta informació també se l'ha fet seva la patronal espanyola Faconauto i explica el perquè. Així doncs, els aparcaments de diverses plantes i subterranis podrien col·lapsar-se sota el pes dels vehicles elèctrics, segons informen els enginyers que han elaborat aquest estudi perquè els cotxes elèctrics, que són aproximadament el doble de pesants que els models estàndard, podrien causar danys "catastròfics", tal com subratlla la British Parking Association (BPA), i fa una crida perquè les administracions públiques realitzin canvis estructurals urgents.
Les bateries han de ser més lleugeres
Les dades són britàniques, però percentualment similars a la dels estats membre de la Unió Europea. Així doncs, a Gran Bretanya, la majoria de les 6.000 instal·lacions subterrànies i de diversos pisos del país es van construir segons una guia basada en el pes dels cotxes populars de 1976. Però els cotxes elèctrics actualment al mercat del Regne Unit són molt més voluminosos. Per exemple, el Tesla Model 3 més venut pesa 2,2 tones a plena càrrega, cosa que el fa més d'un 50% més pesat que la mitjana dels dièsel o gasolina. L'enginyer estructural Chris Whapples, membre de la BPA que representa els propietaris d'aparcaments, ha avançat: "Si un vehicle és més pesat del que es va dissenyar originalment l'aparcament, els efectes podrien ser catastròfics. Encara no hem tingut cap incident, però sospito que és només qüestió de temps. Hem recomanat que es faci un control de càrrega a tots els aparcaments antics. I la indústria està responent".
La importància del vehicle elèctric
Els vehicles elèctrics són més pesats principalment a causa de les bateries que s'utilitzen per alimentar-los, i el marc reforçat i la suspensió necessària per acomodar-los. "Tots els components interns fan que aquestes bateries siguin molt, molt pesades", afegeix Whapples. "Avui en dia, la bateria forma el sòl de la majoria dels vehicles elèctrics. Està contingut en pràcticament tota la petjada del vehicle, d'eix a eix", conclou. Els cotxes elèctrics han augmentat en popularitat en els últims anys. Avui s'estima que hi ha uns 620.000 a la carretera al Regne Unit i 440.000 híbrids endollables que utilitzen tant gasolina com elèctrica. Un de cada deu cotxes nous venuts el 2021 era elèctric i s'espera que les vendes superin els motors dièsel a finals d'aquest any, un augment impulsat per preocupacions mediambientals, però també per l'augment dels costos del dièsel, les taxes de congestió del centre de la ciutat i la zona d'ultra baixes emissions de Londres.
Si entrem novament en la comparativa de casa nostra, a Espanya si parlem de turisme amb endoll, la xifra s'eleva a 78.329 unitats, un 9,63% del total de matriculacions, que està lluny de la mitjana de la Unió Europea, on arriba al 19,3%. Si ho comparem amb fa un any, l'anterior 2021, el creixement és de només d'un 1,8 %. Caldria veure si, amb disponibilitat de models, les xifres millorarien, però també amb la instal·lació de punts de recàrrega que estan lluny de les previsions fetes. Espanya va tancar el 2022 amb 16.565 punts de recàrrega elèctrica d'un total de 45.000 que s'havia marcat el mateix govern central. I dels instal·lats finalment, més de 3.000 presenten problemes de funcionament.
Discrepàncies sobre el pes
L'Institut d'Enginyers Estructurals anglès actualitzarà les seves recomanacions de disseny per a aparcaments subterranis i de diverses plantes a finals de gener, per recomanar places d'aparcament més grans i una capacitat per suportar l'augment de càrregues. Això només afectarà els nous edificis, però reforçar els aparcaments existents podria resultar prohibitiu i, per tant, no es descarta l'opció d'acabar restringint l'entrada de vehicles elèctrics o en funció del seu pes. Ben Nelmes, director general de la consultora d'automobilisme verd New AutoMotive, ha impugnat les afirmacions de la BPA com a "estranyes i enganyoses" i posa un exemple per no perdre imatge: "Els cotxes de gasolina o dièsel més venuts al Regne Unit van des del Nissan Qashqai fins al VW Golf 8 i el Kia Sportage que pesen entre 1,4 i 1,7 tones. El cotxe elèctric més venut, el Tesla Model Y, pesa 1,6 tones i el Mini elèctric pesa el mateix que un Mini Cooper amb 1,3 tones. Els dos models elèctrics es troben dins o per sota del rang de pes dels cotxes de gasolina o dièsel més populars i, tanmateix, el BPA continua centrant-se en el pes de les bateries dins dels cotxes elèctrics com a motiu de preocupació, mentre que casualment s'oblida de marcar que les bateries són cada cop més lleugeres".