El conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, ha demanat aquest dijous "una mica més de paciència" per tancar el procés de reindustrialització de Nissan, després que ahir dimecres s'adjudiqués de manera definitiva la gestió dels antics terrenys de la multinacional nipona a Goodman. En declaracions als periodistes després de mantenir una reunió amb el conseller delegat de la GSMA, John Hoffman, Torrent ha assegurat que "els propers dies podrem parlar de tots els detalls".

Després de conèixer-se l'adjudicació, els sindicats de Nissan van reclamar agilitat al 'hub' d'electromobilitat que impulsa QEV Technologies i BTech per començar a contractar el miler de treballadors que estan pendents de recol·locació i evitar així que alguns esgotin abans les prestacions de desocupació. Malgrat tot, cal recordar que la recol·locació d'aquest personal també passa per estudiar la viabilitat dels seus perfils amb les exigències que demanaran les noves indústries i els perfils que reclamin pels seus llocs de treball.

Quin és el calendari?

El conseller Torrent ha dit que "en els propers mesos això s'hauria d'intensificar", sense concretar si es referia a abans que finalitzi el 2023 o ja el 2024. "Estic convençut que els propers dies podrem parlar amb més detall del final d'un procés que acabarà amb èxit i satisfactòriament", ha afegit. Així doncs, cal recordar que bona part de la reconversió de l'antiga Nissan, lligada a l'automoció de combustió, passa per un part logístic i de distribució d'última milla. En paral·lel, es vol apostar per l'automoció, però des de la banda de l'electrificació que comporta processos productius diferents als que donava Nissan i, per acabar, un hub tecnològic que busca perfils més tecnificats.

Des del Govern de Catalunya també s'ha destacat que, més enllà de les feines directes que assegurarà el procés de reindustrialització, també s'impulsaran altres indirectes. La de no rebutjar l'ecosistema generat al voltant de Nissan és una de les raons per les quals s'ha apostat perquè l'activitat que reemplaci la multinacional nipona "estigués vinculada al sector de la mobilitat i l'automoció", ha indicat el conseller Torrent.

I Chery?

En paral·lel queda el projecte de Chery. La multinacional xinesa busca un lloc on ubicar-se a Europa per engegar una producció dels seus vehicles electrificats. Malgrat que el seu interès rau posterior als terminis marcats per entrar en aquests terrenys, sí han mantingut reunions amb el Departament d'Empresa i Treball i el seu conseller, Roger Torrent, per estudiar la viabilitat del projecte que podria ser a la Zona Franca, però també en un altre punt ben connectat per infraestructures amb el mar. De moment, els xinesos han de donar una resposta i des de Catalunya, si es tanqués, veure la seva concordança. Malgrat tot, l'interès continua vigent i tot està obert per decidir en les properes setmanes.

El passat 28 de novembre, van signar un conveni de col·laboració amb Foment del Treball, al capdavant el president Josep Sánchez Llibre, i el president de la Unió Patronal Metal·lúrgica i la patronal catalana de l'automoció, Fecavem, Jaume Roura i Calls amb els representants d'aquesta multinacional. La trobada arribava després d'unes visites prèvies d'una delegació de Chery a altres ciutats d'Alemanya, Itàlia o els Països Baixos. L'aposta que persegueixen és tancar un acord més a curt que llarg termini i també busquen bona sintonia amb l'administració i l'entesa de tots els representants institucionals. Les primeres informacions facilitades des de l'entorn de la patronal apunten que la firma xinesa valoraria la possibilitat d'establir una factoria amb la previsió d'acoblar uns 300.000 vehicles a l'any mitjançant una plantilla de 1.500 treballadors.