La Secretaria General de Transports del govern espanyol "ja està treballant activament" en l'organització de la reunió de la comissió tècnica bilateral que analitzarà el futur de l'aeroport del Prat, segons consta en la carta que la ministra Raquel Sánchez va enviar fa uns dies a la consellera catalana Ester Capella.

Això no obstant, encara no s'ha fixat la data en la qual es reunirà l'esmentada comissió tècnica. Fonts properes a la negociació assenyalen que la ministra de Transports esperarà a la formació del nou govern de Pedro Sánchez per posar data a aquesta citació.

El 30 d'octubre passat, la consellera de Territori de la Generalitat, Ester Capella, va demanar per carta a Raquel Sánchez que convoqués la reunió de la comissió de l'aeroport del Prat i, aquell mateix dia, la ministra li va respondre que en les següents jornades reuniria als equips corresponents per "discutir els detalls" relacionats amb la composició i el funcionament d'aquesta comissió.

A la carta de la ministra, a la qual ha tingut accés ON ECONOMIA, Raquel Sánchez es mostra confiada en el fet que aquesta "iniciativa conjunta serà un pas important per aconseguir una solució que compti amb el consens polític i social necessari per portar a terme l'ampliació de l'aeroport Josep Tarradellas-el Prat de manera efectiva i sostenible".

Capella va subratllar a la seva carta la necessitat d'aconseguir "el màxim consens polític i social". Es va referir a la "transformació" i "modernització" de l'aeroport del Prat, però sense utilitzar l'expressió "ampliació", que la ministra va utilitzar dues vegades en el seu escrit posterior.

 

Tant la ministra com la consellera coincideixen en el fet que aquesta infraestructura és "crucial" per al desenvolupament de Catalunya i que cal tenir en compte "les preocupacions locals". Abans de ser ministra, Raquel Sánchez va ser alcaldessa de Gavà, un dels municipis afectats per l'aeroport.

La creació d'aquesta comissió tècnica sobre el futur del Prat està prevista en els acords entre ERC i PSC pels quals aquesta última formació, liderada per Salvador Illa, va facilitar el març passat l'aprovació dels pressupostos de la Generalitat. Una de les condicions era la convocatòria de la comissió tècnica aeroportuària per abans de finalitzar aquest any.

Aquest debat es produeix després que Aena, el gestor de l'aeroport, aparqués la seva proposta d'ampliació perquè no va suscitar la unanimitat de les administracions catalanes. Aena va proposar construir una altra terminal i allargar la pista paral·lela al mar en 500 metres. Precisament, a finals d'octubre, la patronal Foment del Treball va presentar un informe sobre 11 propostes diferents que s'han presentat sobre aquesta infraestructura.

De totes aquestes propostes, el comitè d'experts creat per Foment va optar per l'última, formulada pels seus mateixos membres, consistent en allargar la pista paral·lela al mar en 850 metres (350 metres més que la proposta d'Aena). Això significaria que passaria per sobre de la zona protegida Ricarda, sostinguda per un sistema de pilars. El Port de Barcelona s'oposa a aquesta proposta en considerar que pot afectar la futura ampliació de les seves instal·lacions donada la seva proximitat al port.

L'aeroport requereix una pista llarga, de com a mínim 3.500 metres, per donar cabuda a l'operació de wide body, avions de grans dimensions que cobreixen rutes intercontinentals i que necessiten més longitud de pista per enlairar-se.