Diversos sectors, especialment de l'àmbit econòmic, però també social, porten més d'un any reivindicant l'ampliació de l'Aeroport del Prat de Barcelona. Un dels principals abanderats ha estat la patronal Foment del Treball, però, en un comunicat molt contundent per part del Col·legi d’Economistes de Catalunya (CEC), han sumat pressió a les portes d'una nova legislatura espanyola que encara no s'ha resolt per cap banda, a expenses de les negociacions que l'actual president en funcions, Pedro Sánchez, pugui acabar tancant amb Junts.

D'aquesta manera, el Col·legi considera l’ampliació de l’aeroport de Barcelona “un projecte estratègic i necessari per a Catalunya, del que no es pot posposar més la seva decisió final”. Per aquest motiu, durant l’acte El repte de l’ampliació de l’aeroport des d’una perspectiva econòmica, celebrat aquest dilluns a l’auditori del CEC, el Degà Carlos Puig de Travy ha demanat a la Generalitat de Catalunya, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, l’Ajuntament de Barcelona i altres administracions públiques implicades “a formar una taula de treball urgent per a no diferir més aquest tema clau per a l’economia del país i decidir quin projecte és el més adequat”. Una taula que, ara, amb l'alcalde socialista de Barcelona, Jaume Collboni, al capdavant de l'Ajuntament pot cercar majors consensos entre administracions que els vigents fins a les darreres municipals amb l'exalcaldessa Ada Colau.

Consens administratiu

En aquest sentit, Puig de Travy els ha ofert “la necessària i lleial col·laboració del Col·legi d’Economistes de Catalunya per a avaluar i afrontar el repte de posar al dia aquesta porta de connexió amb l’exterior”. El Col·legi es referma com un mediador vàlid per tirar endavant l'ampliació. Entre altres aspectes s’ha destacat que qualsevol ampliació de la infraestructura, més enllà de les afectacions tècniques i ambientals, ha d’estar vinculada a una estratègia clara i creïble de gestió intel·ligent de la nova capacitat, i amb mecanismes de control per part del territori.

Durant l’acte, l’economista Ignasi Ragàs, especialista en desenvolupament urbà i transport, ha recalcat la forta estacionalitat de l’aeroport de Barcelona, com la majoria d’aeroports amb importants fluxos turístics, i ha assenyalat que “encara té marge de creixement en la temporada baixa”.
Per la seva banda, Javier Asensio, professor del Departament d'Economia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona, ha apuntat que “la saturació de l’aeroport de Barcelona està generada per vols continentals”, una situació que “podria mitigar-se amb una especialització per tipus de tràfic dels aeroports de Barcelona, Girona i Reus”, el que implicaria una gestió comercial diferenciada de cadascun d’ells.

Impacte econòmic en xifres

Actualment, l’aeroport aporta a l’economia del país prop de 7.000 milions d’euros al PIB i 73.000 persones ocupades, en conjunt un 2,9% del PIB de Catalunya, sense incloure l’impacte turístic i els efectes catalitzadors complementaris. Si tenim en compte tots aquests factors suposa que un 7% del PIB català (16.400 milions d’euros al PIB i 218.000 persones ocupades) directament i indirecta es deu a l’activitat de l’aeroport.