Foment del Treball va tirar la primera pedra aquest dilluns amb les seves propostes per ampliar l’Aeroport de Barcelona-el Prat, que ha fet arribar a totes les administracions, i ara la pilota és a la teulada dels polítics i d’Aena. Però tot i la pressió de la patronal i l’empresariat català, l’ampliació té els seus límits i no arrencaria en cap cas abans del 2027. A més, depèn primer d’una comissió tècnica que ha d’endegar el Govern i que hi hagi consens local.

L’aeroport és una infraestructura propietat de l'Estat i gestionada per Aena, empresa que té com accionista de control al mateix Estat, però que cotitza a la borsa espanyola. Per això, té milers d’accionistes, entre els quals hi ha molts fons d’inversió, als quals es deu. Les cotitzades marquen el seu full de ruta en el pla estratègic, que han de seguir rigorosament, ja que és el que han promès als seus accionistes que faran i és el que fa que un inversor decideixi posar els seus diners en la companyia.

Aena va tancar l’any passat el seu pla estratègic 2022-2026, en el que va incloure l’ampliació de Barajas, però no la del Prat, després que les negociacions per aconseguir sumar les administracions catalana i barcelonina a la proposta de l’empresa que presideix Maurici Lucena fracassessin. Aquest pla és intocable, segons han confirmat a ON ECONOMIA fonts del sector, per la qual cosa està vetada fins al 2027. Això no vol dir que no es faci realitat fins aquell any sinó que ni tan sols s’inclourà en els plans d’Aena, que és, al cap i a la fi, qui l’ha d’incorporar al seu futur full de ruta.

El Dora II d'Aena està tancat i no es preveu que es reobri, mentre el III veurà la llum de cara al 2027

Per tant, l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona ha d’esperar al Dora III, el proper pla d’Aena, però abans, el gestor aeroportuari espanyol espera que hi hagi consens polític a Catalunya, precisament el que va ser impossible fa dos anys. Ara el guió diu que ha de ser el Govern de Pere Aragonès qui obri una mesa tècnica per avaluar les opcions i buscar-ne una que satisfaci totes les administracions implicades, des del govern espanyol a la Generalitat, passant pels ajuntaments de Barcelona i el Prat de Llobregat. De fet, la ministra de Transport, Raquel Sánchez, ja va apuntar aquest dilluns ​al Govern i va instar Aragonès a “moure fitxa en aquest sentit”.

Els tempos de l’operació, doncs, no fan albirar una ampliació en el mitjà termini. Des de Foment, van parlar de deu anys per a què l’ampliació, amb la nova pista i una possible terminal auxiliar, estigui operativa, però el termini podria ser fins i tot superior. La part positiva és que el Govern --que pot canviar de color d'aquí a 2027--, les administracions i l’empresariat tenen prop de tres anys per pactar una proposta que compti amb el màxim consens.

De moment, les propostes de Foment han aixecat opinions diverses. Mentre des de les files socialistes, ja sigui al govern espanyol, a l’Ajuntament de Barcelona o al mateix PSC, han estat ben rebudes i confien a poder recuperar el debat i acabar trobant una solució, a ERC hi ha divisió d’opinions. Al partit han assegurat que analitzaran les propostes, però des del Port de Barcelona, presidit pel destacat dirigent republicà Lluís Salvadó, es van mostrar molt crítics amb la proposta predilecta de Foment, perquè ampliar la pista curta cap al nord en 850 metres limitaria l’operativa de la infraestructura portuària.

Les propostes de Foment

Josep Sánchez Llibre i Lluís Moreno, president de la Comissió per a l’Ampliació de l’Aeroport de Foment del Treball, van presentar aquest dilluns les onze solucions que van estudiar, tot i que Moreno va anar desmuntant la majoria d’elles, com la de la pista sobre el mar o no ampliar el Prat i derivar vols a Girona i Reus, per criteris econòmics o mediambientals.

La conclusió principal de la cinquantena d’experts de Sánchez Llibre és que no hi ha cap opció perfecta, però que les més realistes per qüestions operatives, mediambientals i sonores impliquen ampliar la pista curta, com volia fer Aena. Per això, les que tenien millor valoració eren la del gestor aeroportuari, que implicava ampliar la pista 500 metres cap al nord, dues més que volien ampliar-la en 300 metres entre nord i sud i la dels 850 metres cap al nord, sorgida del mateix grup d’experts. Les propostes ja són a la taula d’Aragonès i Sánchez.