La majoria de les comunitats autònomes tenen plans d'ajuda perquè les comunitats de propietaris puguin abordar millores a les instal·lacions comunes dels veïns. Uns fons que provenen en gran manera dels fons comunitaris. Segons assenyala el web del Ministeri d'Habitatge, hi ha obert un programa de rehabilitació residencial del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), dotat amb 3.420 milions d'euros dels fons NextGenerationEU, persegueix finançar actuacions de renovació i millora acreditada de l'eficiència energètica a títol comunitari -d'edificis residencials- i individual-habitatges.

Vivienda aclareix que amb els ajuts NextGenerationEU pots finançar entre el 40 i el 80% dels projectes d'actualització de la teva casa o edifici: millorar l'aïllament de la façana i la coberta, l'estat de conservació i l'accessibilitat de l'immoble, renovar les finestres, canviar el sistema de calefacció o reduir el consum d'aire condicionat. Però la petició d'ajuda ve precedida de l'informe d'un pèrit -que pot tenir un cost de 400 a 600 euros- que avali l'obra, aconsegueix un mínim del 30% d'estalvi energètic perquè sigui finançable.

Si el percentatge d'estalvi energètic és més gran, també es poden optar a més ajuts. Els beneficiaris podran rebre entre 6.300 i 18.800 euros per habitatge en funció dels estalvis energètics generats. Les encarregades de distribuir els ajuts són les comunitats autònomes, per la qual cosa cal acudir a les Oficines de Rehabilitació de la teva comunitat autònoma per tenir el detall dels ajuts i els requisits concrets, si n'hi ha d'altres més enllà de l'estalvi del 30% energètic.

El web Vecinfy, especialitzat en subvencions per a comunitats de propietaris, assenyala que les subvencions són un recurs important per millorar "la qualitat de vida en una comunitat de propietaris". Uns ajuts econòmics, atorgats generalment per administracions públiques, que permeten abordar millores i reparacions sense afectar de manera significativa la butxaca dels propietaris.

Per a què serveixen aquests ajuts? Són aportacions dineràries, generalment a fons perdut, encara que també pot donar-se mitjançant un finançament molt baix, d'ajuntaments, comunitats autònomes o el govern central, per millorar les condicions dels edificis. Gairebé sempre es destinen a la rehabilitació energètica, l'accessibilitat o la millora d'instal·lacions comunes, i poden cobrir part o la totalitat de les obres.

Quins requisits s'han de complir? Vecinfy assenyala que cada ajuda té requisits específics que han de complir les comunitats de propietaris, com l'antiguitat de l'edifici, el tipus de millores a realitzar i la situació econòmica dels propietaris. Uns ajuts que, a més, varien depenent de la comunitat autònoma o fins i tot l'ajuntament de residència.

Com sol·licitar una subvenció? El primer, per lògica, és informar-se dels ajuts disponibles en cada municipi -poden ser de l'ajuntament o la comunitat autònoma-. En general, la documentació requerida sol incloure:

  • Certificat d'eficiència energètica de l'edifici (elaborat per un pèrit)
  • Acta de la junta de propietaris aprovant la realització de les obres.
  • Pressupost detallat del projecte.
  • Formulari de sol·licitud de la subvenció.

Com es distribueixen les subvencions en la comunitat? La distribució de les subvencions en una comunitat de propietaris es realitza generalment en funció de la quota de participació que cada propietari té en la comunitat i que determina el rebut mensual de la comunitat. Però és possible que la junta de propietaris decideixi repartir la subvenció de forma equitativa entre tots els veïns o utilitzar criteris específics que considerin més justos per al cas particular. Per exemple, si la subvenció es destina a millorar l'accessibilitat de l'edifici, podria acordar-se que aquells veïns que no fan ús de l'ascensor rebin una menor part de la subvenció.

Les subvencions ofereixen beneficis per a les comunitats de propietaris, entre les quals Vecinfy assenyala els següents:

  • Reducció de costos: Permeten realitzar millores sense que els propietaris hagin d'assumir grans desemborsaments.
  • Revalorització de l'immoble: Les millores en eficiència energètica, accessibilitat o seguretat revaloren el valor de cada habitatge.
  • Millora en la qualitat de vida: Les obres finançades amb subvencions contribueixen a millorar la comoditat i seguretat dels residents.

Tipus d'ajuts.

La consultora de serveis a les comunitats de veïns, Ocean, assenyala les següents:

  1. Accessibilitat i Eliminació de Barreres Arquitectòniques:
    • Instal·lació d'ascensors en edificis antics.
    • Adaptació d'espais per a persones amb mobilitat reduïda o discapacitats.
    • Implementació de dispositius d'accessibilitat com a rampes.
  2. Eficiència Energètica i Sostenibilitat:
    • Instal·lació de sistemes solars i finestres aïllants.
    • Millora de la ventilació mecànica i sistemes de monitoratge de consum d'energia.
    • Aïllament tèrmic de façanes i altres elements per reduir el consum d'energia.
  3. Rehabilitació d'Edificis i Façanes:
    • Millora de l'eficiència energètica amb èmfasi en l'envoltant de l'edifici.
    • Reducció de la demanda d'energia per a calefacció i refrigeració.
    • Actuacions per aconseguir una sostenibilitat més important.

Són subvencions que varien segons la comunitat autònoma i municipi de residència, encara que l'administrador de finques té un coneixement detallat.

Situacions catastròfiques

A més d'aquestes, que són les més freqüents, el Ministeri de l'Interior, disposa d'ajuts per a aquells immobles que hagi patit danys en els elements comuns d'ús general, derivats d'una situació d'emergència o de naturalesa catastròfica. Per a la seva sol·licitud cal complir els requisits següents:

  • Fotocòpia del C.I.F. de la Comunitat de Propietaris.
  • Document, expedit per la persona que ostenti la condició de secretari o secretari-Administrador, en el qual consti que la persona que subscriu la sol·licitud ostenta la condició de president de la Comunitat de Propietaris en el moment de formular la petició, o si no n'hi ha, còpia de l'Acta de la reunió de la Junta de Propietaris en la qual consti l'elecció com a president.
  • Fotocòpia de la pòlissa d'assegurança de la Comunitat de Propietaris afectada, que inclogui les condicions generals, les condicions particulars i, si escau, les especials, i els suplements emesos, així com el rebut de prima acreditatiu que l'assegurança estava vigent en passar el succés i en el moment de sol·licitar la subvenció.
  • Documentació acreditativa de la indemnització percebuda de la companyia asseguradora (en el cas de no haver percebut indemnització, s'haurà d'acreditar aquesta circumstància mitjançant certificat de la companyia d'assegurances).
  • Codi ANAVEN que estigui donat d'alta al Fitxer Central de Terceros.