Durant aquesta Setmana Santa, els aeroports de la xarxa d'Aena a Espanya operaran gairebé 70.000 vols, un 11,5% més que l'any passat. Dissabte passat 12 d'abril va ser el dia de més activitat, amb gairebé 6.600 vols, però també hi ha previstos uns 6.500 aquest diumenge 20 d'abril. Són dies de molt moviment i és freqüent que el propi aeroport o l'aerolínia puguin cometre un error i perdre maletes.
En cas d'això passi, és l'aerolínia la responsable i ha de reparar o restituir el mal causat, no l'aeroport, expliquen des de l'empresa especialitzada en gestió de reclamacions de passatgers aeris Reclamio, que a més recorda que el valor de la indemnització pot ascendir als 1.500 euros.
El 2023, el segon motiu de reclamació la plataforma van ser precisament les incidències amb l'equipatge, incloent els danys, el retard en el lliurament i la seva pèrdua. "Prop d'1 de cada 3 queixes que tramitem va ser a causa d'aquest motiu", assenyala Jordi Mercader, responsable del grup a què pertany Reclamio.
L'aeroport de Madrid-Barajas amb el 30,1% i el Barcelona-El Prat amb a prop del 12% van ser els aeroports espanyols que més queixes van registrar l'any passat, per això, el temor que hi hagi problemes amb l'equipatge és un dels més freqüents entre els passatgers.
La plataforma explica també que en cas de vols en connexió amb diferents aerolínies en els quals s'hagi facturat l'equipatge des de la sortida fins a la destinació final, el viatger pot reclamar davant de qualsevol de les companyies que han transportat les seves maletes.
Com es reclama una maleta perduda?
Com a mesura preventiva davant de qualsevol possible incidència, el primer pas és conservar bé l'etiqueta de la maleta, això és, l'adhesiu que l'aerolínia lliura al passatger al taulell de facturació amb un codi i que demostra que efectivament la maleta es va facturar en el vol.
"En el desafortunat cas que el passatger pateixi qualsevol irregularitat amb el seu equipatge, tant als aeroports espanyols com en els internacionals, és molt important deixar constància d'això de forma immediata. Si no, tret de prova en contrari, es presumeix que l'equipatge li ha estat lliurat en bon estat i de conformitat amb el document de transport, per la qual cosa no es podria presentar una reclamació posterior".
Per aquesta raó, expliquen, abans de sortir de l'aeroport és indispensable que el passatger acudeixi amb el seu DNI o passaport als taulells de l'aerolínia i comuniqui la incidència per omplir un Informe d'Irregularitat d'Equipatge (Property Irregularity Report - PIR) en el que constin les dades del vol i un número de referència.
El passatger rebrà una còpia d'aquest formulari PIR que ha de guardar, perquè en la majoria de les companyies cal presentar-lo juntament amb la reclamació. A continuació, el passatger ha de presentar una reclamació formal per escrit i adjuntar la còpia del PIR.
Els terminis per presentar la reclamació són de 7 dies des de la recepció de l'equipatge en el cas de danys, tant avaria com destrucció. O de 21 dies des de la recepció de l'equipatge si hi ha hagut retard. En cas de pèrdua no hi ha límit de termini, però és preferible interposar la reclamació com més aviat millor. Es presumeix que l'equipatge s'ha perdut a partir dels 21 dies de retard o des que l'aerolínia comunica la pèrdua.
Fins a 1.500 euros d'indemnització
El passatger afectat per una incidència amb el seu equipatge té dret a obtenir una indemnització en funció dels dies que s'ha retardat l'equipatge, que pot ascendir fins a 1.500 euros si aquest s'ha perdut definitivament. La quantitat pot ser superior si el passatger portava articles de valor entre les seves pertinences i havia assegurat el seu equipatge amb una tarifa suplementària.
A més, el passatger afectat també té dret a sol·licitar l'equip pernocta' -amb articles bàsics personals d'higiene- i un bo de despeses diàries o el reembors per aquelles despeses que ha hagut d'assumir si la pèrdua del seu equipatge es produeix fora del seu lloc de residència, sempre que siguin despeses necessàries, raonables i adequades.
Per això, és important guardar els rebuts de compra dels articles de primera necessitat -roba, productes de lavabo...- que hagi hagut d'adquirir, conclouen.