Coincidint amb la diada mundial de la salut mental, la Fundació Pimec ha presentat aquest divendres una Guia Burnout especialment dirigida als empresaris, que és la primera eina especialitzada a detectar i prevenir la síndrome del burnout entre aquest col·lectiu.

El burnout és conegut com la “síndrome del treballador cremat”, un estat d'esgotament físic, mental i emocional causat per l'estrès crònic a la feina o a la vida. Però aquesta guia està especialment dirigida a detectar el burnout dels empresaris.

La guia –disponible a través d’una pàgina web interactiva– busca ajudar les persones que lideren empreses a identificar els primers senyals d’alerta i adoptar estratègies de prevenció i cura emocional. Ha estat impulsada per la Fundació Pimec amb la col·laboració de l’Institut de Recerca de l'Hospital del Mar, MGC Mútua i Fundación Salud y Persona.

Josep González, president de la Fundació Pimec, ha subratllat que la iniciativa “neix amb l’objectiu d’evitar que el burnout afecti la funció clau de qualsevol empresari: prendre bones decisions”. La guia integra un test de cribatge que permet obtenir, en temps real, una avaluació del nivell de risc i rebre recomanacions. A més, González ha indicat que també han fet aquesta guia perquè els empresaris prenguin consciència que aquest problema existeix a les empreses.

El psiquiatra Benedikt Amann, cap de la Unitat de Recerca del Centre Fòrum-Institut de Recerca de l'Hospital del Mar, ha assenyalat que aquest test, el primer del món pensat específicament per a empresaris, l’han creat avaluant tres dimensions: esgotament, distanciament mental i ineficàcia. Amb una puntuació màxima de 48 punts, l’eina ofereix orientacions personalitzades segons el resultat: des de la recomanació d’autocura i seguiment fins a la sol·licitud d’ajuda professional en casos més severs.

Oriol Domènech, director de Gestió Mèdica i Sinistralitat de MGC Mútua, ha alertat sobre el creixement preocupant de la demanda d’atenció psicològica. Segons dades de la Mútua, entre 2019 i 2024 s’ha incrementat un 52% el nombre de persones ateses per motius psicològics, i el nombre de sessions per persona ha augmentat un 23% de mitjana. “Lògicament, són dades nostres sobre població general, però que serien raonablement” extrapolables al col·lectiu de persones empresàries”. Domènech ha defensat la necessitat d’un model mixt de resposta assistencial, on el sistema públic i el privat col·laborin per garantir una atenció àgil i de qualitat.

El psicòleg Javier Savin, director d’Atenció Psicològica i Formació de la Fundación Salud y Persona, ha recalcat que la càrrega de treball és el motiu més freqüent de les consultes que reben per part de l’empresariat. Ha recordat que els problemes personals i laborals estan interconnectats, i que l’esgotament emocional, la irritabilitat o els trastorns del son són símptomes habituals entre els líders empresarials. “Si el seu benestar emocional falla, el negoci també pot fallar”.

Savin ha detallat les tècniques que utilitzen per ajudar-los: higiene del son, reducció de l’activació, reestructuració de pensaments negatius i millora de la comunicació assertiva. L’objectiu, ha dit, és que les condicions laborals no només no perjudiquin la salut mental, sinó que fomentin el benestar i la sostenibilitat emocional dels equips d’una empresa.