La campanya de l'oli d'oliva 2024-2025 ha tancat amb el seu nivell d'existències més alt dels últims tres anys, 290.218 tones. Superats dos anys d'extrema sequera, el volum és superior a les 186.900 tones de la campanya 2023-2024 i les 248.200 tones del 2022-2023, però encara queda lluny de la mitjana de més de 400.000 tones d'anys anteriors.
Amb aquest volum d'existències, actualment, el preu en origen de l'oli d'oliva verge està en 3,6 euros per litre, i l'extra, en 4 euros. El pagament als agricultors ha estat inferior als gairebé 9 euros per litre que van arribar a valer les seves existències a principis del 2024, quan l'escassetat d'oferta per la sequera va elevar la seva cotització a nivells històrics.
L'últim avanç de la situació del mercat oleícola, amb dades el 30 de setembre passat, mostra que els trulls han registrat unes existències acumulades de 138.077,8 tones, que s'uneixen a les 115.661,1 tones a doll i les 33.535,49 d'envasatge a la indústria, i les 2.943,2 tones de l'oli d'oliva declarades per la fundació Patrimonio Comunal Olivarero.
A més, la producció acumulada als trulls s'ha situat en 1.419.127,6 tones, per sota de les 1.425.823,8 tones registrades com a sortides, segons les dades difoses aquest dilluns pel Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, recollides per Efe.
S'enfonsen els preus en origen
Davant del tancament de la campanya, l'organització agrària UPA l'ha considerada una "oportunitat perduda per al sector de l'olivera" i ha acusat alguns operadors d'"imposar una estratègia de volum i preus enfonsats en origen", per sota dels costos de producció. Segons la seva opinió, un euro més en origen hauria suposat una "immensa diferència" en els ingressos dels agricultors, que esperaven una major rendibilitat de les seves explotacions, en especial les d'olivera tradicional.
Aquests ingressos extra, ha lamentat l'UPA, es podrien haver traduït en uns 4.000 euros per explotació a Espanya, fins a un total de 1.558 milions d'euros addicionals per a un sector molt atomitzat.
Segons càlculs d'UPA, l'inici de la campanya 2024-2025 va partir d'un enllaç escàs, "com passarà de nou en la de 2025-2026", i ha acabat amb una comercialització d'uns 1,52 milions de tones, més que el total produït en un any "bo".
L'organització ha remarcat que en els últims deu anys únicament n'hi ha hagut dos en què no s'ha pogut tenir un nivell de vendes superior al que es produeix, cosa que, segons el seu parer, serveix per desmentir que hi hagi un problema estructural d'excés de producció.