L'INE va rebaixar aquest dimarts la seva anterior previsió per al febrer i la inflació puja el mes un 0,9% (1% en l'avanç) respecte a gener i un 6% (6,1% en l'avanç) en termes anuals. El que no se sabia és que els aliments s'han disparat un 2% el mes i col·loquen la pujada anual en el 16,6%, la qual cosa suposa un augment de més d'un punt percentual respecte al 15,4% registrat al gener. Una pujada que posa en dubte l'efectivitat de la mesura d'aplicar un menor IVA a 15 productes amb l'objectiu de baixar el preu de la cistella de la compra, segons les dades de l'Índex de Preus de Consum (IPC) donats a conèixer per l'INE aquest dimarts. Al costat de l'impacte del 2% el mes de l'alimentació, l'altre causant del creixement dels preus ha estat l'electricitat que eleva el seu preu al febrer un 12,6%, encara que descendeix un 33% sobre el mateix mes de l'any passat.

El febrer ha estat nefast per a la cistella de la compra. En un sol mes s'han incrementat els preus dels llegums i hortalisses fresques (un dels productes subvencionats amb la deducció de l'IVA), un 11,2%, les fruites fresques, també subvencionades, un 5,4%, el peix i marisc que puja un 4,6% en comparació amb gener, les llegum i hortalisses seques o en conserva, el 2,8% en un sol mes, l'oli d'oliva un 2,7%, les patates el 2,3%, l'arròs el 2,1%, la llet un 1,8% o el pa un 0,8%, entre els aliments més bàsics. Tots ells, excepte el peix, amb una subvenció en la reducció de l'IVA.

Encara que l'alimentació no ha estat l'únic producte que ha patit els rigors de la inflació al febrer. Els 10 productes i serveis els preus dels quals han crescut més en un mes són, per aquest ordre, els paquets turístics, l'electricitat, els aliments de beus, les llegum i hortalisses fresques, els hotels, els gelats, el cacau en pols, els vols internacionals i altres productes de cereals.

L'alimentació copa 9 dels 10 productes que més pugen

En termes anuals, el sucre continua tenint una evolució desbocada sumant un increment del 52,6% -al febrer ha pujat un 1,1% sobre gener-, seguit de la mantega (39,1%), les salses (33,8%), l'oli d'oliva (33,5%), la llet (33,2%), altres productes de fleca (28,3%), articles de paper (28,3%), els ous (28%), altres productes lactis (27,9%) i l'oli de gira-sol (27,3%). És a dir, que dels 10 productes més inflacionistes dels últims dotze mesos, 9 són productes d'alimentació.

Respecte a la quinzena d'aliments que el Govern ha reduït l'IVA des de l'1 de gener, el mes pugen tots a excepció de les farines i altres cereals que redueixen el seu preu quatre dècimes en comparació amb gener i l'oli de gira-sol que cau un 2,5% el mes. La resta han patit increments que oscil·len des de l'11,2% dels llegums i hortalisses fresques fins a una dècima en els llegums i hortalisses congelades.

Per Comunitats autònomes, els increments interanuals més grans es registren en Castella-La Mancha, amb un 6,9%, a les Canàries amb un 6,8% i a Andalusia i la Regió de Múrcia amb un 6,6%. La Comunitat de Madrid té la menor inflació en els últims dotze mesos, un 5,2%, seguida de Catalunya on els preus han crescut un 5,6%.

Analitzat per grans grups de productes, els que més influeixen en la inflació en termes anuals l'habitatge, que augmenta el seu descendeix en el conjunt de l'any un 6,2%. No obstant això, la reducció s'ha disminuït el febrer per la forta pujada de l'electricitat un 12,6% el mes, encara que en descendeix un 33% en comparació amb febrer de 2022. Es pot destacar la influència del gasoil per a calefacció, els preus de la qual disminueixen el febrer, davant l'increment de l'any passat.

En el cas dels aliments i begudes no alcohòliques, amb una taxa del 16,6% en els últims dotze mesos, la taxa s'incrementa més d'un punt per sobre de la del mes anterior, després que al febrer s'incrementés un 2%. Influeix en aquest comportament l'augment dels preus dels llegums i hortalisses, els preus de les quals apugen més que l'any passat, la carn, que incrementa el seu preu davant la disminució en 2022, i el peix i marisc, els preus del qual disminueixen menys que l'any passat. També afecta, encara que en sentit contrari, la llet, formatge i ous, que augmenten els seus preus menys que el 2022.

​Els serveis de lleure i cultura han apujat els seus preus un 3,2% en termes anuals, set dècimes per sobre de la registrada al gener, a causa del fort augment del cost dels paquets turístics, el producte que més puja el mes, encara que també han pesat els hotels i els vols internacionals. Al grup de vestit i calçat, amb una taxa del 3,9% anual, creix tres dècimes sobre el mes de gener. Aquesta evolució es deu als preus de tots els seus components descendeixen per sota de les caigudes que van registrar el febrer de 2022.

Per la seva part, entre els grups amb influència negativa destaca una vegada més el transport, que gràcies a les subvencions de preus, situa la seva taxa en l'1,9%, més de tres punts i mig inferior a la del mes passat. Aquest descens es deu a la disminució dels preus de carburants i lubricants, davant l'augment de febrer de l'any anterior, a la baixada dels serveis de transport, i que els preus dels automòbils augmenten menys que el 2022.