Cada espanyol consumeix 16,5 quilos de plats preparats a l'any. La demanda manté la tendència alcista de l'última dècada i es consolida després del gran salt que va fer durant 2020, amb les llars patint les restriccions a la mobilitat a causa de la pandèmia. L'Associació Espanyola de Fabricants de Plats Preparats (ASEFAPRE), que representa els principals fabricants del sector, l'atribueix al fet que els plats preparats han sabut donar resposta a les necessitats dels consumidors amb una innovadora proposada saludable, saborosa i adaptada als diferents estils de vida.

El 2022, les vendes que més van pujar en valor van ser les dels productes refrigerats (11,1%), suposant el 48% del volum total de plats preparats consumits el 2022 i presentant un creixement interanual del 3,6%. D'aquests, van ser els més populars els elaborats amb base de peix i arròs i la truita de patata, la demanda de la qual va créixer un 26%.

Li van seguir els congelats (8,6%), amb un augment del 2,6%, acaparant el 38% de les vendes, i amb les alternatives vegetals presentant l'increment més important (25%), seguida dels preparats amb base de patata (12,5%).

Finalment, aquells plats que poden mantenir-se a temperatura ambient (16%), van representar el 14% de les vendes totals, registrant el creixement més gran (6,2%) en termes relatius, amb un pes important de la demanda per a aquells que tenen com basi la pasta i l'arròs.

364 tones al dia de pizza

La pizza, tant en la seva versió congelada com refrigerada, continua sent una altra de les opcions preferides per les llars|cases espanyoles que van consumir 132.876 tones durant l'any passat o, cosa que és el mateix, 364 tones al dia.

En el procés d'adaptació als gustos del consumidor i als requisits nutricionals, la indústria de plats preparats espanyola ha reforçat el seu compromís amb la salut, aconseguint una reducció mínima del 10% en la proporció de sal continguda en croquetes, crestes, canelons i lasanyes, nuggets, anelles i derivats del surimi. Igualment, s'han reduït un altre 10% els greixos saturats en els nuggets de pollastre, segons informació d'ASEFAPRE.

Segons l'associació, aquests canvis a la recepta s'han introduït mantenint el sabor i la textura dels aliments; de cara al futur, aquesta indústria continua treballant per disminuir aquests components i oferir productes més saludables als consumidors. Des de l'associació també han assenyalat que els plats llestos per consumir que venen els supermercats "també són dins de les categories" que fabrica la indústria espanyola de plats preparats.

El negoci del conjunt del sector va créixer un 10,9% el 2022, respecte a l'any previ, amb una factura que va superar els 3.892 milions d'euros, d'acord amb un consum que també va augmentar un 3,5% a Espanya, fins a apropar-se a les 683.000 tones. En el cas d'ASEFAPRE, les 17 companyies adscrites a l'associació han assolit les 255.821 tones, un 1,5% superior a la registrada el 2021. Gairebé una cinquena part d'aquesta producció, el 18,83%, es destina a l'exportació, un nínxol de vendes que ha augmentat un 6,52% i frega ja les 48.170 tones. Els principals països de destí són Portugal, França, l'Aràbia Saudita, els Estats Units i els Països Baixos.

La indústria agrupada en l'associació ocupa més de 5.000 treballadors, pertanyents a les firmes Angulas Aguinaga, Alfrío, Audens Food, Benetan, Congalsa, Eurofrits, Findus, Fripozo, McCain, Maheso, Ortola, Palaus, Pescanova, Plats Tradicionals, Unilever Spain, Nova Cuina Mediterrània i Yatecomeré. La majoria de l'ocupació respon a contractes de treball fixos; el 46% dels llocs de treball estan exercides per dones; el 34% de la plantilla té entre 40 i 50 anys, i un 28% supera aquesta edat.

El secretari general de l'associació, Álvaro Aguilar, argumenta que les dades posen de manifest el grau d'acceptació de l'oferta de la indústria espanyola de plats preparats a escala internacional, i ratifiquen que la capacitat d'innovació està donant els seus fruits per atendre les diferències tendències de consum.

En aquest sentit, les companyies innoven per desenvolupar nous productes i formats que s'adaptin tant al dia a dia dels consumidors com a les últimes tendències d'alimentació, segons fonts de l'associació. Insisteixen també en la tasca per incrementar la sostenibilitat en els processos, mitjançant la certificació mediambiental en matèria de reducció d'emissions, residus, consum racional de l'aigua i conservació de l'ecosistema.