Per què és tan popular el Black Friday? La resposta curta és perquè és el dia tradicional d'inici de la temporada de compres de vacances. Històricament, també ha estat el millor dia per trobar grans ofertes en joguines, jocs i electrònica. Aquest esdeveniment de compres de vacances és ideal per als compradors conscients del pressupost. Però quan ho penses, és estrany que un dia en particular va sorgir com la festa de compres nord-americana primordial, quan és prou fàcil trobar ofertes de regals populars durant tota la temporada.

La importància del gegant Macy's

Per entendre el perquè d'aquest consum, podem anar a l'origen de la seva tradició. El regal de Nadal és una tradició centenària, però la temporada de compres de vacances és una creació de la cultura de consum del segle XX. Heu sentit parlar de la desfilada del dia d'acció de gràcies de Macy's que se celebra cada matí d'acció de gràcies a la ciutat de Nova York? Aquest esdeveniment explosiu, on assisteixen milions de persones dels Estats Units, és només el més conegut d'un grup de desfilades de cap de setmana d'Acció de Gràcies. En la seva màxima esplendor a mitjans del segle XX, aquestes desfilades van atraure multituds a la majoria de les grans ciutats i també a moltes ciutats més petites. Igual que la desfilada de Macy's, molts van ser patrocinats per comerciants locals o nacionals. En el seu dia, això anava lligat especialment als grans magatzems. Amb el temps, les desfilades d'Acció de Gràcies van arribar per marcar l'inici no oficial d'aquella temporada.

Acció de gràcies i Black Friday

Aleshores, quan el president americà Abraham Lincoln va emetre la proclamació que establia l'Acció de Gràcies l'any 1863, va decretar que la festa cauria l'últim dijous de novembre. I ho va fer fins al 1939 quan el president Franklin D. Roosevelt va signar una ordre executiva per traslladar l'Acció de Gràcies al quart dijous de novembre. El Congrés va aprovar una llei per oficialitzar el canvi el 1941. Per què Roosevelt va traslladar l'Acció de Gràcies una setmana abans i per què el Congrés va acceptar el canvi? Perquè una poderosa coalició de minoristes i altres interessos empresarials els ho va demanar. En aquest moment, la temporada de compres de vacances era sinònim del període entre Acció de Gràcies i Nadal. Quan el Dia d'Acció de Gràcies va caure el 30 de novembre, com va passar l'any 1939, només va deixar 24 dies de compres de vacances, i de vegades menys, ja que moltes botigues tancaven els diumenges, com encara passa a casa nostra. Naturalment, això va preocupar als minoristes i als comerços adjacents, que van raonar que els compradors de vacances ocupats simplement comprarien menys en una temporada més curta.

El seu argument a Roosevelt va ser més igualitari: una temporada de compres de vacances més llarga seria bona per a l'economia nord-americana. Sembla dubtós, però recordeu que els Estats Units encara lluitaven per treure's les conseqüències de la Gran Depressió a finals dels anys trenta. Independentment dels mèrits econòmics de la idea, Roosevelt va claudicar i el dia que més tard seria conegut com el Black Friday va marcar l'inici oficial de la temporada de compres de vacances.

Així doncs, si ens centrem en la terminologia de "divendres negre" és anterior al comerç electrònic, als centres comercials suburbans i fins i tot als grans magatzems del centre de la ciutat. De fet, segons The History Channel, el primer ús registrat del terme "divendres negre" no tenia res a veure amb les compres de vacances. El 1869, dos oligarques sense escrúpols van conspirar per arraconar el mercat de l'or nord-americà, que era en aquell moment la base del dòlar dels EUA. El seu pla era tan elaborat i de gran abast que els membres de la família de l'aleshores president Ulysses S. Grant estaven implicats. La trama finalment es va desencadenar el divendres 24 de setembre, fent que els mercats financers nord-americans s'enfonsessin i arruïnant innombrables inversors i destruint l'economia en general. Aquell dia fosc es va conèixer com el "divendres negre". Passaria gairebé un segle abans que el "divendres negre" guanyés la seva connotació actual. Fa temps que es considera que els minoristes van començar a trucar l'endemà de l'Acció de Gràcies "divendres negre" perquè els seus grans volums de compres invariablement van empènyer les seves finances "al negre" durant l'any. Això té molt de sentit, però no està sostingut per l'evidència.

La història ens demostra que el Black Friday no és una festa estàtica. La seva evolució reflecteix canvis socioeconòmics que han alterat fonamentalment el teixit de la societat nord-americana. Durant l'apogeu dels grans magatzems a principis del segle XX, la indústria estava molt localitzada. En un moment donat, només Alabama tenia una dotzena de cadenes de grans magatzems de producció pròpia. Per atreure els compradors a sortir del seu somni induït pel gall dindi, cada botiga va fer les seves pròpies promocions després de l'Acció de Gràcies. Fins i tot abans que tingués el seu nom, el Black Friday era un dia per a ofertes. En les dècades posteriors a la Segona Guerra Mundial, milions de nord-americans van fugir de les ciutats centrals cap a àrees més verdes. Una de les conseqüències no desitjades d'aquesta migració massiva va ser la dispersió del comerç minorista de maó i morter fora dels districtes comercials del centre. El primer centre comercial tancat i climatitzat es va obrir el 1956 en un suburbi de Minneapolis, segons la Minnesota Historical Society. Durant les tres dècades següents, van sorgir centenars d'imitadors als Estats Units, molts molt més grans i de luxe que l'original de Southdale.

La consolidació dels noranta

A les dècades de 1980 i 1990, les botigues de gran format com Walmart, Target i Best Buy van proliferar al voltant i entre els centres comercials regionals i superregionals, concretant el paisatge minorista suburbà cada cop més competitiu del país. Va ser durant aquest període quan el Black Friday es va posar en si mateix, i quan el terme "Black Friday" finalment es va establir en la seva connotació contemporània. Els rètols que anunciaven les ofertes del Black Friday i els horaris d'obertura increïblement primerencs van proliferar als districtes comercials urbans i suburbans. A principis del segle XXI, les imatges de caçadors d'ofertes devots acampats als aparcaments o fent cua durant la matinada eren habituals. Així doncs, el Black Friday avui no s'assembla gaire als caòtics pelegrinatges al centre de la ciutat dels primers dos terços del segle XX. Encara és molt caòtic, però l'acció no es concentra en un grapat de centres comercials. L'entorn comercial actual és omnicanal. Els compradors tenen la mateixa probabilitat de comprar coses a casa amb els seus telèfons intel·ligents o ordinadors portàtils que conduir al centre comercial més proper o a la botiga de grans dimensions per consultar les ofertes en persona. Gràcies al "showrooming", part d'aquest trànsit a la botiga és un miratge. Els compradors visiten botigues com Best Buy i Macy's per comprovar els productes en persona, després es dirigeixen a casa i cerquen millors ofertes en línia.