Segons les dades de la patronal Hostaleria d'Espanya, el 42,1% dels consumidors que prefereixen sopar les nits de Nadal i Cap d'Any en bars i restaurants opten per menús d'entre 30 i 45 euros, seguit del 31,6% que tria un menú d'entre 45 i 55 euros. Només un 7,9% dels consumidors demana un menú de més de 75 euros, mentre que la resta oscil·la entre els 55 i 65 euros.

Per a la majoria dels negocis de restauració, els preus d'aquests menús han augmentat: el 58,8% dels enquestats per la patronal considera que el preu ha crescut respecte a l'any anterior; el 40% creu que s'han mantingut igual i l'1,3% que han baixat.

Des del sector s'apunta una estabilització en les reserves per a aquestes dates: el 45,2% dels enquestats creu que hi ha les mateixes reserves que el 2024, el 38,7% considera que n'hi ha menys i el 16,1% que en té més.

La celebració dels sopars de Nadal, dinars d'empresa o la tarda del 24 de desembre –en castellà, tardebuena–, deixaran en la restauració un alça d'entre el 4% i el 5% respecte a l'any anterior, depenent de l'evolució de la climatologia, segons les previsions del sector.

La restauració afronta amb optimisme la campanya de Nadal, una cita en la qual, a més d'estar a casa, s'opta cada vegada més per passar les dates centrals –com el 25 i el 31 de desembre– als bars i restaurants.

El secretari general d'Hostaleria d'Espanya, Emilio Gallego, ha confirmat a EFE les bones previsions per a aquestes dates, si bé la seva evolució dependrà, sobretot, de l'evolució del temps, aspecte que condiciona amb força el consum als bars i restaurants. "L'hostaleria aquest any té un bon Nadal i influeix molt com han caigut les dates de celebració. Els festius estan molt estesos, cauen entre setmana i això fa que s'aprofitin al màxim, més dels caps de setmana", ha indicat.

Cada vegada són més els restaurants que decideixen obrir i oferir un servei, per regla general de menú tancat, durant les dates més especials de Nadal. I al seu torn, són cada vegada més les famílies que decideixen celebrar els seus àpats i sopars en aquests establiments. En aquesta tendència hi pot influir l'increment de preu en la cistella de la compra, a la qual se suma la "feina" que costa cuinar i, moltes vegades, la "tensió" i l'"estrès" que suposen organitzar aquests menús de Nadal a casa, segons apunta Gallego.

L'augment de la demanda provoca la necessitat d'augmentar les plantilles, una qüestió complexa per al sector perquè suposa un increment de costos per als negocis, ha lamentat el secretari general de la patronal. "Aquest tipus de celebracions sempre se supleixen amb el que nosaltres anomenem els 'extres'. Des que vam tenir la reforma de l'Estatut dels Treballadors i es va incorporar el fix discontinu, ens ha incorporat una rigidesa i un sobrecost", ha indicat.