Les empreses espanyoles han obtingut el 2023 un marge empresarial del 12,8% sobre les vendes, un rècord històric des del 2009, quan comencen els registres, segons l'Observatori de marges empresarials de l'Agència Tributària (AEAT) conegut aquest dijous. Dels 15 anys analitzats a l'Observatori, el passat 2023 és el segon, juntament amb l'anterior de 2022, que els marges de les empreses espanyoles superen el 12% sobre vendes, encara que aquell any es va quedar en 12,3%. L'Agència Tributària matisa que la dada implica que de cada 100 euros que han ingressat de mesura les empreses el 2023 per vendes i serveis, 12,8 euros van ser beneficis abans de pagar els interessos, els impostos, i les depreciacions i amortitzacions, el que es coneix com a Ebitda.

Per sectors, segons l'Observatori de marges d'Hisenda, l'any passat van tenir rècords històrics en els seus els sectors de comerç, tant majorista com a detallista, la fabricació de vehicles i les activitats sense energia, i la indústria alimentària es va quedar a les portes del màxim històric registrat el 2009.

Dels exercicis anteriors, les empreses espanyoles (excloent els bancs, que l'any passat van obtenir beneficis rècord, i les empreses ubicades a País Basc i Navarra, dels quals no té informació fiscal l'Agència Tributària), només el 2021, el 2019, el 2013 i el 2012 els marges sobre vendes van ser de l'11%, i els restants anys els marges van pilotar entre el 10% i l'11%, a excepció de 2011, en el pitjor moment de la crisi financera, que es van quedar en el 9,3. Per entendre la dimensió dels marges obtinguts per les empreses espanyoles l'any passat, la mitjana d'aquests 15 anys és d'un 10,9% sobre les vendes, dos punts percentuals per sota del 12,8% de 2023, el que suposa un increment dels marges del 20% el 2023 respecte a la mitjana dels últims 15 anys.

Diferències per mida

Una vegada més, l'Agència Tributària deixa patent que el marge empresarial del 12,8% és una mitjana, amb grans diferències segons la mida de les empreses. Així, el 20% més petites, que van facturar en conjunt 2.130 milions d'euros, van tenir uns resultats d'explotació negatius de 6.167 milions, el que significa que per cada euro que van ingressar, van perdre dos euros i mig. El seu marge d'explotació és gairebé incomprensible, del -266%. Les empreses incloses en el 20% següent per mida, les vendes de la qual es van acostar als 16.650 milions d'euros, van patir unes pèrdues abans d'impostos i amortitzacions del 13%.

El 60% de les empreses de més mida ja registren marges empresarials o Ebitda positius, encara que de menys a més. Així, el 20% següent va limitar el seu marge empresarial al 4,3% de les seves vendes; el penúltim 20% ja eleva el marge al 9,4% i la cinquena part de les empreses espanyoles més grans va obtenir un marge empresarial del 13,6%. Molts diners, si es té en compte que les seves vendes van superar els 2,15 bilions d'euros, per la qual cosa el seu ebitda va fregar els 300.000 milions d'euros. El benefici net es calcula descomptant d'aquest Ebitda el pagament de l'Impost sobre Societats i les amortitzacions i depreciacions.

Dades provisionals

L'Agència Tributària adverteix que són dades provisionals, ja que s'han utilitzat dues fonts (declaracions de l'IVA i retenció de rendiments del treball i activitats econòmiques) davant els quatre (Impost sobre Societats i Impost sobre Societats a població constant) que s'utilitzen per als definitius, encara que entén que la dada publicada aquest dijous és "una bona aproximació". L'observatori explica que el marge empresarial es calcula dividint el resultat brut d'explotació (vendes, menys compres i salaris) per les vendes.

No obstant això, per afinar més la dada, l'Agència Tributària fa una projecció del comportament de l'Impost sobre Societats, que no es coneixerà fins a l'any vinent, que redueix el marge empresarial de 2023, del 12,8% sobre vendes, a un 9,5%. Encara que resta en tots els anys dos punts (el 2022 és del 8,2% amb els càlculs matisats de l'Agència Tributària), el resultat és el mateix: els marges empresarials toquen el 2023 màxims històrics.

Per a la comparació sectorial, l'Observatori reconeix que disposa de menys dades, per la qual cosa utilitza un paràmetre diferent: el marge unitari sobre vendes, que per al conjunt de 2023 va ser del 8,25%, igualment un rècord històric, encara que prop de 2009. Diversos sectors s'han col·locat en màxims històrics, com el refinament de petroli, amb un marge unitari sobre vendes del 18%, amb un fort increment sobre el 5% de 2022 i per sobre de la mitjana del 2% d'anys anteriors. També amb rècord ha tancat el comerç, tant majorista com detallista; el primer amb un 8% davant el 7% de 2022 i gairebé el doble de la mitjana del conjunt d'anys anteriors, i el detallista puja del 4,5% de 2022 al 5,5% de l'any passat. També va tocar màxims el 2023 la fabricació d'automòbils, amb uns marges del 7%, dos punts més que el 2022.

I ha vorejat marges històrics la indústria d'alimentació en plena pujada de preus, amb el 6,5%, proper al 7% que va obtenir el 2009 i un punt per sobre dels marges de 2022. Una cosa similar ha passat amb les gasolineres, el marge de les quals va ser del 2,25% l'any passat, el segon més alt de la sèrie després del 3% de 2022, durant l'Estat subvenció el litre de combustible.

L'electricitat i gas ha reduït marges al 13%, respecte al 15% de 2022, i dista del rècord històric del 20,5% de 2009. La construcció puja del 6% el 6,25%, uns marges que suposen la meitat dels obtinguts el 2010, amb les últimes raneres del boom immobiliari. L'últim sector analitzat, la indústria química, puja els marges l'any passat al 7,75%, 1,25 pp més que el 2022, però lluny de l'11% històric del sector.