El negoci esportiu està comportant canvis en altres sectors, com el turístic, i està menjant-se el pastís d'altres camps més tradicionals. Així doncs, l'auge de noves disciplines, l'imperatiu de 'la vida sana' que marquen els estàndards actuals i una sortida per reconvertir l'economia, fa que, quan parlem d'esports, també ho fem de diners. Catalunya abandera el pes d'aquest teixit industrial a tot el conjunt de l'Estat espanyol, amb un 17%, però el Maresme i el Barcelonès Nord són dues de les comarques líders. 

Un negoci de petites pimes

El darrer estudi de Pimec conclou que, a Catalunya, el sector esportiu es configura per 5.753 empreses, però té marge per créixer i, exponencialment, s'està veient des de fa dues dècades. Així doncs, l'any 2008 hi havia 2.664 i, per tant, en menys de vint anys, les dades s'han duplicat. En el marc de l'empreneduria, l'esport també sap captar molt bé les noves tendències i el talent més experimental des d'una vessant, principalment, de perfil de petita i mitjana empresa o, fins i tot, autònom. Segons la patronal catalana, "el 47% d’empreses té entre 1 i 9 ocupats i el 44% directament no compta amb cap treballador. D'altra banda, el 77% de centres de treball té entre 1 i 9 ocupats. Mentre que el 21% dels ocupats està en centre de treball d’1 a 9 ocupats i el 38% dels ocupats en centres de treball de 10 a 49 ocupats", subratlla el president de Pimec Esport, August Tarragó. Amb aquestes dades, és interessant subratllar com els esports també són un terreny molt apte per les famoses start-ups.

PIMEC FORUM
El president de PIMEC Esport, August Tarragó en el darrer PIMEC Fòrum celebrat a Calella (el Maresme)

A partir d'aquí, si totes aquestes dades les concentrem únicament al Maresme, "observem com es configura de 185 centres de treball del sector que ocupen 1.265 treballadors, amb una grandària mitjana de 6,8 ocupats. La pauta que es repeteix és un augment de l’activitat durant el segon trimestre de l'any marcat per la temporada d'estiu que és quan, coincidint també amb l'auge turístic, més captació pot tenir l'esport", destaca Tarragó. Els indicadors empresarials mostren com els resultats de les empreses en el període 2019-2021 van situar-se per sota del sector de l’esport del conjunt de Catalunya.

Això es deu perquè són empreses més petites, tant en nombre d’ocupats com en relació a la seva facturació. Però, d'una forma anòmala, el sector de l’esport al Maresme mostra una recuperació positiva quan es compara amb el sector de l’esport de Catalunya durant la pandèmia, tot i que no recupera els nivells de rendibilitat de 2019. Així doncs, Pimec subratlla que la productivitat del Maresme es troba per sota de la del conjunt de Catalunya, però presenta una evolució de la competitivitat millor.

La indústria tèxtil s'ha reconvertit

Hi ha molts factors que potencien el Maresme amb l'esport. D'una banda, la tradició tèxtil que, quan ha tocat reconvertir la seva indústria, ha vist amb l'esport una alternativa per seguir bategant. Una de les marques que ha marcat un precedent és Hoko, roba esportiva altament qualificada. "Vam néixer en una època adversa i vam decidir aplicar coneixement tecnològic amb l'artesania per oferir roba esportiva assequible", així és com es presenta Hoko des de Mataró. Aquesta empresa forma part del Projecte d'Especialització i Competitivitat Territorial (PECT) de Mataró-Maresme, una estratègia d'àmbit territorial que té com a objectiu promoure i posicionar el Maresme com a referent en innovació tèxtil, juntament amb Eurecat.

L'auge de la pràctica esportiva

En conjunt, el PECT engloba la iniciativa Reimagine Textile, que té per objecte afavorir la innovació al tèxtil al Maresme, així com Calella Sport City Lab, una operació impulsada per l'Ajuntament de Calella per tal que el municipi es converteixi en un banc de proves per a totes les solucions relacionades amb l'esport. D'aquesta unió es desprèn l'altre gran factor d'èxit: una col·laboració entre les administracions públiques i l'empresariat privat constant. De fet, a Calella es fomenta l'esport i la tecnologia des del City Lab, però també es promociona que el municipi abanderi la pràctica de l'ironman arreu del món.

En la darrera del mes de setembre, es van arribar als 5.000 participants a la línia de sortida per cobrir una de les dues opcions existents, l'IRONMAN70.3 Barcelona i el Qatar Airways IRONMAN Barcelona, que va arribar després de la prova d'Emila Romagna a Europa amb més de 6.000 inscrits. Ferran Giménez, Operation Director South EMEA-IRONMAN, explica la clau de l'èxit: "Vaig començar en aquest món participant i ara gestionem un esdeveniment mundial que ha situat Calella en el mapa. L'esport també aporta una economia més desestacionalitzada i fa que la gent ja vingui abans a entrenar-se i gaudir del municipi".

Bona entesa amb el sector públic

En paral·lel, els mateixos aficionats que comencen veient l'esport com un hobby fa que tinguin ganes de més: "Quan competeixes per una IRONMAN vols anar ben equipat, amb els darrers materials més adaptats o la tecnologia més avançada. És una roda de consum que també promou noves empreses, cercar la perfecció i potenciar el teixit industrial esportiu de casa nostra", sosté Giménez. D'exemples com el de Hoko o l'èxit de l'IRONMAN n'hi ha més a la comarca i alguns de destacats. L'entrenadora de natació sincronitzada, Anna Tarrés, va demanar que els banyadors de la selecció d'Ucraïna, que va entrenar l'any 2016, fossin dissenyats per la Unitat d'Impressió Funcional del Centre Tecnològic EURECAT ubicat a Mataró, que tenia la particularitat de canviar de color amb el contacte amb l'aigua, passant del blanc inicial al negre.

I si mirem en l'actualitat, a Badalona, el Barcelonès Nord, hi ha una empresa que es diu AKROVALIS i està dedicada a construir les rodes de les bicicletes que trobem en el servei Bicing de Barcelona, i des de fa relativament poc temps, també al Bicimad de Madrid: "Hem aplicat una alta tecnologia procedent de Corea del Sud per garantir que les rodes d'aquestes bicicletes no es punxin mai", subratlla el seu CEO, Sergi Belmonte.

A partir d'aquí, quin és el futur de la comarca amb l'esport? Seguir creixent, però també seguir lluitant. PIMEC preveu que l’augment de costos energètics empitjorarà les dades de 2022. Hi ha dubtes sobre la seva evolució actual d'empreses amb un alt nivell d’endeutament, una situació perillosa amb l’augment dels tipus d’interès i també cal estar atents a l'augment important de costos de finançament. Malgrat tot, l'actualització dels seus processos i la flexibilitat que dona ser una pime també dona les eines necessàries per seguir creixent.