Europa viu una crisi per l'erosió dels tres pilars que sustentaven el seu creixement i necessita fer canvis estructurals i pujar al tren de la intel·ligència artificial. Aquest és el missatge negatiu i urgent llançat per la presidenta del Banc Central Europeu (BCE), Christine Lagarde, però amb un costat positiu: creu que la Unió Europea té moltes fortaleses per aconseguir sortir d'aquesta crisi.
Lagarde va convertir el seu esperat discurs en el Fòrum Econòmic Mundial en un diagnòstic i una crida a l'acció d'una UE que fa anys, especialment arran de la invasió d'Ucraïna, veu que ha de reaccionar, però amb prou feines ho fa, malgrat crides com les d'Enrico Letta i Mario Draghi. La cursa de la IA, en la qual s'han avançat els Estats Units i també la Xina, ha agreujat la situació del Vell Continent.
"El model de creixement europeu de la postguerra es basava en tres pilars que es reforçaven mútuament. Avui dia, totes tres s'estan afeblint a mesura que canvia l'entorn internacional", ha advertit Lagarde tot just començar el seu discurs.
El primer era el comerç mundial, dinamitat per les polítiques del president dels EUA, Donald Trump. El segon, la seva força industrial basada en l'energia a bon preu, cosa que ha passat a millor vida amb la guerra d'Ucraïna primer i la de l'Iran després: de mitjana, les empreses europees paguen l'energia al doble de preu que les nord-americanes i un 50% més cares que les xineses, fet que els resta competitivitat. El tercer pilar va ser un ordre global estable amb els EUA com a aliat, una cosa que ara "està sota pressió".
Christine Lagarde: "El model de creixement europeu es basava en tres pilars. Avui dia, totes tres s'estan afeblint"
"Aquests canvis suggereixen que el model de creixement europeu de la postguerra s'està erosionant. I és improbable que torni a ser com abans", ha lamentat Lagarde, que també ha subratllat que "Europa encara compta amb importants fortaleses sobre les quals construir", com els seus acords comercials internacionals, com Mercosur o l'Índia, les seves capacitats industrials, talent i "sobretot amb un mercat integrat de 27 estats membres i 450 milions de consumidors, el més gran entre les economies avançades".
"La tasca ara consisteix a convertir aquesta capacitat d'adaptació interna en una font de creixement més duradora a llarg termini", ha afegit, i ha advertit sobre "les barreres que impedeixen a les empreses créixer" i també sumar-se als canvis tecnològics. "Ja hem vist les conseqüències abans", ha alertat.
Lagarde ha estat contundent respecte a la cursa de la IA: "Europa va quedar en gran manera al marge de la primera revolució digital, ja que els beneficis comercials derivats de la difusió de les tecnologies de la informació i la comunicació van ser acaparats desproporcionadament per altres països. No podem permetre'ns repetir aquesta experiència amb la intel·ligència artificial, la segona revolució digital".
Toc d'atenció a la UE
La presidenta del BCE creu que les empreses ja estan fent els deures, però no té tan clar que la UE sigui capaç de facilitar-los el camí: "Ja existeixen indicis encoratjadors que les empreses europees estan invertint en IA. Segons les enquestes, les empreses de la zona euro preveuen destinar una mitjana del voltant del 9 % de la seva inversió total a la IA aquest any. La qüestió és si Europa pot crear les condicions perquè aquesta inversió s'estengui i creixi".
Per a ella, existeixen dos grans obstacles. El primer és la fragmentació del mercat únic, ja que "les empreses continuen competint massa dins de les fronteres nacionals". El segon és la fragmentació dels mercats de capitals, que fa que les empreses innovadores emergents acabin marxant quan necessiten fer grans salts, ja que troben millors condicions en entorns com els EUA.
"Aquestes dues barreres es reforcen mútuament. Els mercats fragmentats redueixen la rendibilitat de l'expansió a Europa, mentre que la fragmentació de les finances dificulta el finançament d'aquesta expansió. El resultat és un menor nombre d'empreses que assoleixen una dimensió global i una difusió més lenta de les noves tecnologies en l'economia", ha explicat Lagarde.
La presidenta del Banc Central Europeu té clar que la UE té les bases per sumar-se a l'actual revolució tecnològica i que el camí és més integració europea: "Ja comptem amb molts dels ingredients necessaris per a un creixement més sòlid a llarg termini. Convertir la mida europea en escala europea ajudaria les empreses innovadores a créixer en el mercat nacional, permetria una difusió més ràpida de les noves tecnologies i impulsaria la productivitat. D'aquesta manera, contribuiria a fer que la demanda interna es convertís en un motor de creixement més durador".
