Pagar amb el mòbil o amb el rellotge cada vegada és més habitual. De fet, les monedes i els bitllets estan quedant a un segon terme i moltes persones ja no porten efectiu a la cartera. La factura electrònica és un altre exemple que la digitalització segueix avançant al país i, de cara a l’any vinent, ja no es veuran factures en Word, Excel o PDF.
Aquí és on apareix Verifactu, el nou sistema de control fiscal desenvolupat per l’Agència Tributària que busca simplificar processos, reduir la morositat i millorar la transparència. D’aquesta manera, el nou sistema obligarà a tots els contribuents a emetre factures electròniques verificables en temps real, generant un registre automàtic que pot enviar-se directament a Hisenda.
El seu nom oficial és “Sistema d’emissió de factures verificables” i es tracta d’una de les eines de control tributari més avançades d’Europa. Aquest programa informàtic creat per Hisenda supervisarà totes les factures emeses i rebudes pels contribuents en temps real. Cada vegada que una empresa o autònom emeti una factura, haurà de complir amb una sèrie de requisits tècnics:
- Incloure un codi QR únic.
- Incorporar la llegenda Verifactu.
- Transmetre’s en format XML o compatible.
- Validar-se automàticament per l’Agència Tributària.
Factura electrònica
Aquest sistema certifica l’autenticitat, integritat i traçabilitat de cada document, cosa que permet prevenir duplicitats, errors i el frau fiscal, a més de facilitar inspeccions més ràpides i eficaces. D’aquesta manera, l'obligatorietat de la factura electrònica comporta tres grans canvis:
- Totes les factures hauran de ser emeses en format electrònic.
- Les factures electròniques seran verificades mitjançant plataformes específiques autoritzades.
- La documentació física quedarà relegada, tot i que haurà de conservar-se electrònicament durant almenys 5 anys.
Serà a partir del 2026 quan es començarà a implementar aquest sistema, tot i que es farà de manera escalonada i dependrà si ets empresa o autònom.
- 1 de gener del 2026: empresa i societats mercantils
- 1 de juliol de 2026: autònoms i persones físiques amb activitat econòmica
Tot i això, quedaran exempts de l’ús de Verifactu els següents contribuents:
- Residents fiscals al País Basc o Navarra (pels seus règims forals).
- Empreses acollides al Subministrament Immediat d’Informació (SII).
- Professionals que no estiguin obligats a emetre factures.
Funcionament i sancions
Sobre com funciona, els autònoms hauran d’utilitzar un software de facturació homologat que generi automàticament un registre de facturació inviolable, amb informació com el NIF, la data d’emissió, el tipus impositiu i les dades del receptor, entre altres. A més, el sistema pot operar en dues modalitats:
- Verifactu (amb enviament automàtic): les factures es remeten a Hisenda en el moment de la seva emissió.
- No Verifactu (sense enviament automàtic): el software genera els registres, però no els envia a menys que l'AEAT ho sol·liciti.
En ambdós casos el software ha de garantir que les factures no puguin ser modificades ni eliminades després de la seva emissió. En cas d’error caldrà emetre una factura rectificativa. En cas de no complir-se, hi haurà sancions. En concret, de fins a 50.000 euros anuals per no utilitzar el software certificat o de fins a 150.000 per a proveïdors de software que no s’adaptin.