Aquest divendres es compleix un any de la invasió russa d'Ucraïna i el seu efecte més visible a Espanya ha estat l'increment del preu de la llum, els carburants i els aliments, que el govern espanyol va provar de mitigar amb ajuts per un valor total de 45.000 milions d'euros. La guerra iniciada el 24 de febrer de 2022 va desencadenar una crisi energètica sense precedents en un continent, com és l'europeu, dependent del gas rus i el petroli, encarint l'energia i el cost dels cereals, dels quals Ucraïna i Rússia són grans productors.

Al llarg de l'any passat, el gasoil i la gasolina van incrementar el preu un 28,5% i un 14,9%, respectivament, en comparació amb l'any anterior, i van arribar a registrar repunts interanuals de fins al 45,6% i el 33,6% al març. Amb l'objectiu de pal·liar l'increment dels preus energètics, el govern espanyol va provar d'alleujar l'impacte de la guerra i l'elevada inflació amb rebaixes fiscals, ajuts directes i descomptes de preus públics, entre altres. En un primer moment, es va optar per subvencionar el combustible a tots els conductors amb independència del seu nivell de renda i de si eren professionals o no. Aquesta mesura ja no està en vigor, ja que només els professionals del sector poden beneficiar-se dels descomptes. Tanmateix, la gratuïtat i els descomptes en el transport públic continuen estant en vigor un any més tard de l'esclat del conflicte, amb rebaixes d'entre el 30% i el 50%.

Descompte de 20 cèntims per litre de combustible

A finals de març del 2022, el govern espanyol va arribar a un acord amb els transportistes per revertir la pujada desproporcionada de preus dels carburants i va anunciar un paquet amb trenta mesures de més de 1.000 milions d'euros, entre les quals destacava el descompte de 20 cèntims per litre en combustible per al sector que incloïa el gasoil, la gasolina, el gas i adBlue, dels quals l'estat espanyol aportaria 15 cèntims i les petrolieres un mínim de cinc cèntims per litre. En aquest sentit, després de l'acord, la mesura també es va ampliar els conductors particulars. Nou mesos més tard, el govern presidit per Pedro Sánchez va decidir eliminar l'esmentada bonificació i va apostar per mantenir exclusivament el descompte per al col·lectiu de professionals.

D'aquesta manera, des de l'1 de gener de 2023 els transportistes, agricultors, navilieres i pescadors compten amb pròrroga de descompte de vint cèntims per litre que s'abona al final de cada mes. Per als agricultors, l'ajuda directa per l'esmentat import s'aplica mitjançant la devolució de l'impost especial d'hidrocarburs.

La mesura es va aplicar primer fins al 30 de juny a través del primer pla de resposta a la guerra, aprovat a finals de març, però es va prorrogar el juny amb l'aprovació del segon gran pla per fer front a la crisi derivada de la invasió russa. El cost d'aquesta mesura per als seus tres primers mesos d'aplicació es va estimar en 1.423 milions d'euros, per la qual cosa per al conjunt dels nou mesos ascendiria a més de 4.000 milions d'euros, un dels principals motius pels quals s'hauria decidit la seva eliminació, així com pel seu caràcter regressiu, ja que s'aplica a tothom per igual, independentment de la seva renda.

A més, el preu dels combustibles ha anat caient en els últims mesos i el dièsel se situa entorn dels 1,6 euros i la gasolina al voltant dels 1,5 euros, davant els màxims de 2,1 euros i 2,15 euros, respectivament, que van assolir el 2022.

Transport públic

Paral·lelament, a mitjans de juny, el govern de Pedro Sánchez va anunciar abonaments de Renfe gratuïts tant per a Rodalies com per a Mitjana Distància durant quatre mesos, de l'1 de setembre a l'últim dia del 2022. En el cas dels Avant, els abonaments es van comercialitzar amb un descompte del 50%. Així mateix, es va crear un nou bitllet per a determinats serveis de l'AVE i Llarga Distància amb una bonificació del 50%. Quatre dies abans que s'acabés la gratuïtat, l'executiu espanyol va aprovar un nou paquet d'ajuts per promoure una rebaixa del transport públic. Després de la gratuïtat del transport públic i la rebaixa en alguns bitllets el 2022, el govern espanyol va donar llum verda a una pròrroga del descompte del 30% al transport autonòmic per a aquest any, però que únicament s'aplicaria a les comunitats autònomes que es comprometessin a ampliar la bonificació al 50% del preu.