El secretari d'Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, ha anunciat aquest dijous que el Govern espanyol "té la intenció" de renovar el Pla Moves III Mitma per a l'adquisició de camions i autobusos elèctrics, que va deixar de ser operatiu a l'abril. D'altra banda, Santano ha comunicat durant la seva intervenció en el Fòrum Nova Economia que "segurament" el Govern llançarà un nou pla Moves per a la compra de vehicles elèctrics modificat, a fi que els ajuts "arribin de manera més ràpida als compradors" a com passa en l'actualitat.

Les patronals del sector, tant dels fabricants, amb Anfac al capdavant, com els comerciants, representats per Faconauto, han mostrat reiteradament el seu malestar per la incertesa que s'ha generat al voltant dels ajuts als vehicles elèctrics. Ambdues patronals han acusat el govern espanyol en nombroses ocasions de no donar suport decididament al desenvolupament de la substitució del cotxe de combustió per l'elèctric. Unes queixes que se sustenten, d'una banda, en la incertesa sobre els ajuts dels plans Moves i la seva complexitat derivada de la gestió de les comunitats autònomes. I, per un altre, per l'escàs desenvolupament de la implantació de pals públics de càrrega.

L'últim informe d'Anfac, assenyala que més del 25% dels punts actualment repartits per la geografia espanyola són fora de servei. A més, assenyalen que es necessita una informació més actualitzada i completa de la xarxa, per saber, fonamentalment si estan actius, però també si estan ocupats, el cost de la recàrrega, si són de càrrega ràpida o superràpida o la proximitat d'altres punts en cas que aquest falli.

Tot això ha contribuït a fer que les vendes dels elèctrics hagin caigut en el primer quadrimestre de l'any de forma generalitzada a tots els països de la Unió Europeu, la qual cosa ha generat gran preocupació al sector. Per aquesta raó, els fabricants han refrenat les inversions en el desenvolupament de models elèctrics, fins a tenir la certesa que els cotxes que posin al mercat seran comprats per uns clients que, de moment, no mostren interès pels elèctrics. Les preferències estan en els models híbrids, però no els endollables.

En aquest sentit, el secretari d'Estat ha reconegut aquest dijous que Espanya "necessita millorar" la xarxa de recàrrega per als vehicles elèctrics, encara que ha trencat una llança al seu i ha recordat que des de l'Administració "s'estan fent passos" per agilitar els tràmits d'instal·lació, si bé ha apuntat que les distribuïdores "han de millorar també els seus temps".

Xarxa de rodalies

D'altra banda, el secretari d'Estat ha demanat paciència davant dels problemes en les xarxes de rodalia, i ha atribuït les fallades i retards als plans d'obres i millores a la xarxa. Per això, ha demanat "paciència" als usuaris, informa Efe. "És veritat que he de demanar disculpes", ha assenyalat Santano, que ha precisat, no obstant això, que les Rodalies "estan recuperant un protagonisme inversor que s'havia perdut en els últims temps". Per al secretari d'Estat, Espanya "acabarà tenint un servei de Rodalies excepcional i que serà l'enveja d'Europa, pel volum d'inversió i amb un parc de trens nous que anirà arribant a finals d'any."

Respecte al retard a l'AVE a Galícia, el responsable de transports ha qualificat d'"incident fortuït" el retard de més de dues hores del viatge inaugural de l'AVE a Galícia i ha comentat sobre això que aquesta demora "no pot tapar un gran èxit d'aquests trens 106 de fabricats per Talgo que són l'enveja del món". "Se li ha donat importància a una cosa que va ser una anècdota", ha agregat sobre un recorregut que, ha dit, "apropa Madrid, Galícia i Astúries com mai de la vida".