El govern espanyol ha renunciat a 60.400 milions d'euros en crèdits europeus, que equivalen al 72,6% dels fons que la Unió Europea havia posat a disposició d'Espanya per al període 2021-2026 dins del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).

Després del Consell de Ministres d'aquest dimarts, el titular d'Economia, Carlos Cuerpo, ha confirmat en roda de premsa que, dels 83.200 milions d'euros assignats a Espanya en forma de crèdits, tan sols se'n demanaran 22.800 milions perquè, segons ha dit, s'estan finançant als mercats a costos inferiors als establerts per als préstecs europeus. O sigui, surt més a compte acudir als mercats –especialment a través dels bons del Tresor– que acceptar les condicions creditícies dels fons europeus.

El govern espanyol ha aprovat aquest dimarts una nova addenda al pla de recuperació: per una banda, renuncia a part dels crèdits, però, per l'altra, agilitza l'arribada de subvencions (les transferències no reemborsables pendents). Segons el ministre, l'objectiu és agilitzar procediments per garantir que s'executin el 100% de les transferències pendents, que arriben als 24.800 milions.

Cuerpo ha aclarit que els préstecs del pla de recuperació es van plantejar "com una xarxa de seguretat per poder donar continuïtat a les inversions", que ara seguiran disponibles "però amb una xarxa de seguretat que serà nacional i no europea", fet que comporta una menor càrrega administrativa i més flexibilitat. Des de l'executiu es va indicar fa uns dies la intenció de renunciar a una part dels crèdits, però se'n desconeixia el volum.

Respecte a les transferències no reemborsables, fins ara s'han executat 55.000 milions d'euros del total de 79.800 milions d'euros que li corresponen a Espanya, un 70%, per la qual cosa queden pendents 24.800 milions, segons ha detallat Cuerpo. L'objectiu és executar el 100% d'aquests diners, per la qual cosa la nova addenda aprovada aquest dimarts comporta la reducció de la càrrega administrativa i es facilita la verificació de les fites, a més que es reforcen les prioritats estratègiques que comporta el pla de recuperació amb noves inversions i es manté el grau d'ambició.

Segons recull l'agència Efe, Cuerpo també ha subratllat que en l'addenda s'inclou la injecció de capital de 13.000 milions d'euros a l'Institut de Crèdit Oficial (ICO), fet que consolida la seva capacitat per a respondre a les possibles necessitats de finançament de l'economia més enllà del 2026.

La UE va aprovar el 2020, durant la pandèmia, els fons Next Generation (NGUE), dels quals Espanya havia de ser el segon major receptor només per darrere d'Itàlia. En total, Espanya aspirava a 163.014 milions d'euros, dels quals 79.854 milions eren transferències a fons perdut (subvencions) i 83.160 milions corresponien a crèdits reemborsables. Al final, el govern espanyol només demanarà 22.800 milions en crèdits reemborsables, deixant sense utilitzar prop de 60.400 milions d'euros.