El ministeri de Treball ha plantejat aquest dimecres en la reunió amb els agents socials una pujada del Salari Mínim Interprofessional del 3,1% per al 2026, dues dècimes per sobre de la inflació. D'aquesta manera el sou més baix que es podria guanyar a Espanya amb jornada contracte de jornada completa seria de 1.221 euros bruts, 37 euros més que els 1.184 euros de l'any passat. Això, mantenint l'actual exempció de tributar l'IRPF. L'altra opció plantejada al comitè d'experts era que pugessin un 4,7% en cas que passés a tributar. 

El secretari d'Estat de Treball, Joaquín Pérez Rey, ha anunciat en roda de premsa aquesta proposta i ha explicat que patronal i sindicats l'estudiaran, gràcies a un diàleg que ha qualificat de "sincer i constructiu". A més, el ministeri explorarà amb el d'Hisenda "la possibilitat de relaxar les regles de desindexació que tenen relació amb l'afectació en els contractes públics dels salaris". 

El resultat de la reunió, ha dit Pérez Rey, és "esperançador". "No té molta lògica que les pujades del salari mínim interprofessional no puguin ajustar els preus de licitació en els contractes, és a dir, que sectors molt importants per a l'economia del país, sectors auxiliars com la neteja o la seguretat privada, que aquestes empreses tinguin la capacitat de traslladar al preu dels contractes públics algunes de les pujades de sou", ha dit Pérez Rey, en resposta a una demanda històrica tant de les patronals CEOE i Cepyme com dels sindicats. 

El ministeri treballa en la transposició de la directiva Europea de Salaris Mínims, que entre altres coses preveu que es puguin traslladar les pujades de salaris a la contractació pública. "Per tant, no és un tema d'oportunitat política o jurídica, sinó gairebé una obligació derivada d'una directiva que ha sigut salvada gairebé en la seva integritat pel Tribunal de Justícia de la Unió Europea", ha afegit Pérez Rey, que ha completat que "en cap cas s'ha qüestionat aquesta part2 relacionada amb la desindexació. 

A diferència del que ha succeït en altres casos, ara sembla que la patronal veu amb bons ulls aquesta pujada. "No puc parlar per la patronal", ha reconegut Pérez Rey, però ha assenyalat que si han decidit consultar òrgans interns "serà perquè amb aquests dos elements sobre la taula, podrien estar d'acord" amb les pujades. 

El Secretari d'Estat no ha aclarit si caldrà, per fer aquesta desindexació, aprovar un reial decret llei i no només un reial decret. Caldrà "veure-ho amb més calma", perquè "hi ha moltes maneres de dur a terme aquesta adaptació de la Llei de Desindexació". 

"Òbviament, si entenguéssim que això és possible i que es pot fer, no descartaríem que pogués ser en un futur, i no necessàriament elevaria el rang de tota la resta, sinó que es podria fer per una altra via parlamentària", ha dit, tot aclarint que es farà "per la via jurídica, normativa i de rang normatiu adequada".