El Govern d'Espanya licitarà gairebé 144 milions d'euros per millorar la xarxa ferroviària de Catalunya. El Consell de Ministres ha autoritzat aquest dilluns al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) a licitar, a través d'Adif, inversions per un valor estimat de 143,8 milions d'euros (IVA no inclòs) per millorar la xarxa ferroviària a Catalunya, tant en l'àmbit de la xarxa convencional com en la d'alta velocitat, vinculades a la integració del ferrocarril a Montcada i Reixac.

Aquestes actuacions comprenen la construcció d'una variant en l'entorn de Vallbona i la Bifurcació Aigües (Barcelona i Santa Coloma de Gramenet) i mesures per incrementar la integració en l'entorn de la Línia d'Alta Velocitat (LAV) Madrid-Barcelona-Frontera francesa.

Amb aquesta nova variant de la línia convencional Barcelona-Portbou, es millorarà el traçat en suprimir la corba existent i s'augmentarà la capacitat de la infraestructura d'ample ibèric, que incorporarà una tercera via que discorrerà en paral·lel a la LAV en el tram d'1,5 km comprès entre la sortida de la pèrgola del nus de la Trinitat i el Punt Verd de zona Vallbona.

La nova configuració de les vies modificarà la connexió dels ramals de Bifurcació Aguas, que comuniquen les estacions de Sant Andreu i Montcada Bifurcació, per evitar els encreuaments de vies al mateix nivell mitjançant el conegut com a "salt de xai", aconseguint, així, una millora notable de capacitat en ambdues línies i més eficiència en la gestió del trànsit.

En línia amb el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible

A més, s'alliberarà la superfície aïllada entre la plataforma de les línies d'ample ibèric i d'alta velocitat. Així mateix, es minimitzarà l'efecte barrera de l'aigua subterrània de la LAV, al seu pas per Vallbona, amb un sistema mixt de bombatge i sifó d'aspiració executat a ambdós costats del traçat. La integració del ferrocarril en el nucli urbà de Montcada i Reixac és una de les grans obres de transformació urbanística i ferroviària del Pla Transformem Rodalies.

Aquesta actuació promourà la permeabilitat de la infraestructura ferroviària de la línia Barcelona-Portbou entre els dos sectors de la trama urbana en eliminar l'actual traçat en superfície. També incrementarà les condicions de seguretat per als veïns i l'explotació ferroviària, en eliminar-se els dos passos a nivell. A més, crearà nous espais de convivència i dinamització socioeconòmica i contribuirà a la reducció de l'empremta de carboni.

Aquestes actuacions contribueixen al compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) 9, que té entre les seves metes desenvolupar infraestructures fiables, sostenibles i de qualitat; i l'11, que persegueix proporcionar accés a sistemes de transport segurs, assequibles, accessibles i sostenibles.