El Consell de Ministres aquest dimarts ha autoritzat al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible la licitació de la transformació i ampliació de l'estació de Barcelona-Sants per 175,8 milions d'euros. Es tracta de la primera fase del projecte, que inclou l'ampliació de l'edifici, la recuperació de la plaça dels Països Catalans i l'adequació dels espais d'aproximació a l'estació.

Les actuacions previstes permetran augmentar la superfície de l'edifici un 30% al costat de la plaça, la incorporació d'una nova sala d'embarcament per als serveis d'alta velocitat i un nou accés per a Rodalies. El projecte global de la nova estació de Sants compta amb una inversió total de 410 milions d'euros.

La fase 0 del projecte ja s'ha posat en marxa amb la reconfiguració de la sala d'embarcament de l'alta velocitat. Ara, amb aquesta licitació s'inicia la fase 1, que s'executarà amb un contracte de Adif AV, i s'avança amb la resta, segons explica el Ministeri de Transports i Mobilitat.

En aquesta fase, el primer dels projectes inclou l'ampliació de l'estació al costat de la plaça dels Països Catalans. Es construirà una nova sala d'embarcament per a l'alta velocitat en resposta a l'actual i futur increment de viatgers després de l'entrada en servei d'uns altres dos operadors (Ouigo i Iryo), a més de Renfe. A Rodalies, s'habilitarà un nou accés des de la plaça i també es reordenaran els fluxos de sortides.

L'espai dedicat als viatgers d'alta velocitat creixerà dels 3.700 metres quadrats actuals als 10.220 metres quadrats i a Rodalies de 2.600 a 4.400 metres quadrats. Segons el Ministeri, les estimacions apunten que Sants podria registrar 74,7 milions de viatgers el 2030, un 55% més que el 2019 i un 28% més que les previsions inicials. Tanmateix, la superfície de l'edifici destinada als viatgers d'altra velocitat, Rodalies i Llarga Distància creixerà més d'un 30% i s'afegiran accessos nous per a bicicletes, patinets i vianants amb l'objectiu de promoure la mobilitat d'última milla.

Segons detalla el ministeri, en aquesta fase es crearan tres nivells superiors en l'àmbit de l'alta velocitat, amb una zona d'embarcament i accés directe a les andanes, noves sales d'espera i nous espais per a ús intern. A més, s'obriran dos nous accessos —mar i muntanya— que connectaran amb l'estació de busos i metro i els vestíbuls de l'alta velocitat i Rodalies. El vestíbul, entorn de 18.000 metres quadrats, es reordenarà per agilitar els trànsits, i s'obriran noves zones comercials i d'atenció al viatger.

Quant a la recuperació de la plaça dels Països Catalans, d'uns 9.600 metres quadrats, es rehabilitaran i reconstruiran els elements originals, amb la incorporació de zona de jocs infantils i noves zones verdes i de descans. A més, s'actuarà en 8.400 metres quadrats addicionals, habilitant un espai per als vianants, actualment ocupat per vehicles.

Finalment, el tercer projecte adequa els espais d'aproximació a l'estació, tant per als vianants com per a vehicles, i reordena l'espai entorn dels futurs accessos de mar i muntanya. A la façana de l'espai muntanya, s'habilitarà un nou itinerari per als vianants que connectarà les places Països Catalans amb Joan Peiró i donarà accés a l'estació de busos. A l'altre costat, del costat mar, es traslladarà l'espai per a vehicles privats, taxis i autobusos a un nou vial que serà definit per l'Ajuntament de Barcelona.