La Generalitat de Catalunya ha donat el tret de sortida al projecte per dotar d'oficines mòbils els 503 municipis que actualment no tenen sucursal bancària, en els quals viuen més de 300.000 persones. El departament d'Economia i Hisenda ha publicat a la Plataforma de Serveis de Contractació Pública la licitació d'aquest servei.

El concurs s'inicia després que l'administració hagi realitzat una consulta prèvia al mercat per conèixer els punts de vista de les entitats de crèdit i avaluar la capacitat d'aquestes empreses per oferir les prestacions que requereix el contracte, segons ha informat la Generalitat aquest divendres.

Les oficines bancàries mòbils oferiran una atenció personalitzada per retirar i ingressar diners en efectiu; domiciliar el pagament dels rebuts i tributs en els comptes bancaris; consultar moviments i saldos; i obtenir extractes de comptes bancaris, entre d'altres. A més, prestaran també un servei d'assessorament financer en la gestió tant dels comptes com d'altres productes bancaris i financers d'actiu, passiu i d'intermediació. L'objectiu és que els municipis disposin d'una oficina bancària mòbil dues vegades al mes.

20 de desembre, data límit per a ofertes

Les entitats de crèdit que estiguin interessades a presentar-se al concurs, tenen temps fins al pròxim 20 de desembre. Les que finalment surtin adjudicatàries hauran d'iniciar el servei dins d'un termini màxim de 9 mesos a partir de la data de formalització, que podran escurçar però mai no superar. Per tant, l'entrada en funcionament del servei serà previsiblement durant el segon semestre de 2024. El valor estimat del contracte, que tindrà una durada de dos anys prorrogables a dos anys més, és de 6,1 milions d'euros per la totalitat dels quatre anys.

Les empreses adjudicatàries hauran d'adaptar els vehicles i incloure la instal·lació d'un caixer automàtic, desenvolupar el programari necessari, mantenir els equips i sistemes i aportar els mitjans humans necessaris per prestar el servei requerit. En aquest sentit, hauran de destinar un mínim de dos professionals per a cada un dels lots: una persona tècnica de banca i una persona que faci de vigilant de seguretat i de transport-xofer.

Una altra de les obligacions de les entitats serà el disseny de les rutes i els horaris, que haurà de tenir en compte que en els municipis de fins a 250 habitants s'estaran un mínim de 30 minuts i en els de més de 250 habitants, no podran baixar de l'hora. Es preveu que aquest servei itinerant per tot Catalunya sigui prestat per dues entitats de crèdit que, de forma alterna, cada quinze dies arribaran a cadascun dels 503 municipis. Els horaris seran els del conveni del sector de banca: del 23 de maig al 30 de setembre, de 8 a 15 hores de dilluns a divendres. La resta de l'any, de 8 a 17 hores, excepte els divendres, que es realitzarà de 8 a 15 hores.

Licitació a 5 lots

"Per guanyar eficàcia, poder optimitzar el temps i que el servei sigui ambientalment sostenible, evitant desplaçaments de llarg recorregut entre els municipis inclosos en el servei", explica el comunicat, la licitació s'ha dividit en 5 lots:

1. El Baix Ebre, les Garrigues, el Montsià, el Pla d'Urgell, el Priorat, la Ribera d'Ebre, la Segarra, el Segrià, la Terra Alta i l'Urgell.

2. L'Alt Camp, Alt Penedès, Anoia, Baix Camp, Baix Penedès, Conca de Barberà, Garraf i Tarragonès.

3. L'Alt Urgell, Aran, Cerdanya, Noguera, Pallars Jussà, Pallars Sobirà i Solsonès.

4. L'Alt Empordà, el Baix Empordà, la Garrotxa, el Gironès, el Pla de l'Estany i la Selva.

5. El Bages, Baix Llobregat, Berguedà, Lluçanès, Maresme, Moianès, Osona, Ripollès, Vallès Occidental i Vallès Oriental.

Les empreses interessades podran presentar ofertes per un sol lot o per més d'un. També podran plantejar-se una oferta integradora dels lots als quals es presenten individualment. En aquest cas, hauran de fer arribar la proposta desglossada per cada un dels lots.