En un moment d'inestabilitat política i econòmica i en un món cada vegada més fragmentat, les empreses han d'anticipar-se i tenir capacitat de resposta. Sota aquesta premissa, Eloi Planes, president executiu de Fluidra, Toni Ruiz, president i CEO de Mango, i Núria Cabutí, CEO de Penguin Random House Grupo Editorial, han explicat en el marc de la Reunió del Cercle d'Economia com poden les empreses anticipar riscos i adaptar les seves estratègies. Planes ha assegurat que en el seu cas han hagut d'apujar preus per provar de compensar els costos dels aranzels imposats pel president dels Estats Units, Donald Trump. En aquest sentit, el directiu ha indicat que Fluidra ha respost als aranzels anunciats treballant sobre l'eficiència dels seus processos, negociant amb els seus proveïdors i traspassant augments als seus clients.
"Ens trobem en un moment d'incertesa global i no acabem d'entendre com acabarà forjant-se, però el 50% de les nostres vendes són als Estats Units, per la qual cosa vam haver de fer una anàlisi sobre l'impacte dels aranzels sobre nosaltres", ha argumentat, per agregar que "ens trobem en una millor situació que els nostres competidors, no estem prenent decisions de deslocalització, sinó que estem mirant com equilibrar la producció sense tenir un gran impacte dels aranzels". "Hem i estem treballant sobre l'eficiència, la negociació, la comunicació i l'agilitat i aquí seguim", ha apuntat, tot i que ha reconegut que aquesta política aranzelària anunciada ha provocat una pujada de preus del 10% en el mercat del sector de les piscines.
"La incertesa forma part de la meva trajectòria professional"
En una línia similar ha parlat Ruiz, que ha recordat que Mango és present en 120 països i que produeixen en una quarantena. "Em van nomenar CEO de la companyia dues setmanes abans de la covid i la meva primera mesura va ser l'aplicació dels ERTO. La incertesa forma part de la meva trajectòria professional i des d'aleshores hi ha hagut disrupcions a la cadena de subministraments, aranzels i altres factors. Per la qual cosa entendre la geopolítica per a nosaltres és fonamental". "Canviaria la meva agenda per parlar d'aquests temes amb claredat i amb persones que saben. Cal aterrar aquests temes en escenaris i inverteixo més temps que mai a parlar amb gent que té els mateixos problemes que nosaltres", ha conclòs Ruiz.
Igual com Planes, el president i CEO de Mango ha acceptat que no saben com els repercutiran els aranzels en la companyia, encara que ha explicat que estan analitzant diferents escenaris perquè en funció d'aquests aranzels hi haurà "moltes mesures", com una millor gestió de les compres i pujades de preus, i ha destacat la incertesa sobre quin és el talent que necessiten les empreses. "Crec que una de les coses més complexes és passar de les notícies que veiem cada dia a coses concretes que les empreses puguin fer i puguin interpretar i treballar", ha afegit, i ha afirmat que aquest és un gran repte que s'ha de fer amb una agenda clara i especialistes, tant interns o externs.
"Als EUA s'estan prohibint llibres"
Núria Cabutí, per la seva part, ha indicat que l'estratègia de Penguin Random House implica dur a terme "revisions contínues" i apostar per un comitè de crisi en moments d'incertesa. "Ens han tancat importacions, ens han imposat aranzels específics i tenim un comitè per analitzar totes aquestes situacions", ha confessat.
Cabutí ha destacat a més que l'activitat del grup depèn, en part, de la realitat geopolítica i, en aquest sentit, ha assegurat que, durant el primer mandat de Donald Trump i en l'actual, als Estats Units "s'estan prohibint llibres".