El projecte de la Llei de prevenció del consum de begudes alcohòliques en menors, aprovat pel Consell de Ministres l'11 de març de 2025, té com a objectiu protegir la salut i el desenvolupament dels menors, evitant que tinguin accés a l'alcohol i reduint l'exposició a contextos que puguin afavorir un consum precoç. Tot i que encara li falta superar el tràmit parlamentari i la publicació al BOE, el seu contingut planteja canvis que afectaran els bars perquè pot prohibir totalment la publicitat de begudes alcohòliques fins i tot en para-sols, taules, i els tovalloners de les terrasses.

Segons un estudi del mitjà Análisis Económico Integral para los colectivos Hostelería de España y Cerveceros de España, la retirada de mobiliari promocionat per marques de begudes alcohòliques podria tenir un cost mitjà d'uns 12.000 euros per local. En l'actualitat, és habitual veure taules, cadires o para-sols amb marques, sobretot de cerveses. A més, aquest estudi estima que l'eliminació d'aquests patrocinis pot suposar una caiguda en vendes d'entre 1.080 i 1.680 milions d'euros, i que posa en perill fins a 10.000 llocs de treball en el conjunt de les comunitats autònomes.

La Llei estableix de forma taxativa que queda prohibida la venda, lliurament o subministrament de begudes alcohòliques a menors de 18 anys. No només no se'ls pot vendre alcohol, tampoc poden consumir-lo dins dels locals. Si es detecta un menor consumint alcohol en un establiment, el responsable del bar ha d'intervenir, retirant la beguda i evitant que continuï el seu consum. No fer-ho pot constituir infracció. 

La publicitat de begudes alcohòliques queda molt limitada per evitar influir en els menors. Per als bars això significa:

  • No fer publicitat visible des de l'exterior del local orientada a menors (cartells cridaners, promocions en façanes...).
  • Evitar missatges que relacionin alcohol amb èxit social, atractiu personal o millora del rendiment.
  • No organitzar ofertes tipus “barra lliure”, “2x1”, jocs o concursos adreçats clarament a joves.
  • Si el local realitza publicitat a les xarxes socials, es considera especialment rellevant evitar continguts que puguin adreçar-se a menors.

La llei preveu que les administracions puguin limitar la venda d'alcohol si hi ha proximitat a centres educatius. Per als bars propers a instituts o col·legis, això es pot traduir en més controls. En activitats nocturnes, es recomana el control d'accés quan el local tingui orientació d'oci per a joves, per evitar presència de menors en zones on es ven alcohol.

Les multes varien, però poden arribar a més de 60.000 euros en casos greus, incloent-hi el tancament temporal o definit del local.

El sector ha demanat una moratòria en la nova llei pel que fa a la publicitat perquè els establiments puguin analitzar els contractes amb els proveïdors que els faciliten mobiliari o materials amb marques de begudes alcohòliques. Però la llei encara no s'ha aprovat perquè queda la seva tramitació parlamentària i que es plasmi al BOE.