El ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha confirmat aquest dimarts que l'estudi per implementar peatges a les autovies aquest 2024 ha quedat fora de la Llei de Mobilitat Sostenible, que precisament avui ha començat la seva tramitació parlamentària.

Segons ha explicat en la roda de premsa posterior a la celebració del Consell de Ministres, el possible pagament per ús al qual es va comprometre amb Brussel·les ja s'ha suprimit definitivament de la llei a canvi d'augmentar les inversions en el transport de mercaderies per ferrocarril.

En concret, l'acord assolit amb la Unió Europea contempla tres premisses principals: desenvolupar autopistes ferroviàries, bonificar els cànons que Adif cobra als operadors durant 5 anys i llançar suports i incentius al sector, recull Europa Press.

L'objectiu principal és assolir el 10% de quota de transport de mercaderies per ferrocarril, davant el 4% actual, per a la qual cosa ja s'han activat inversions com els 1.700 milions del Port d'Algesires, l'ampliació del Port de València o el desenvolupament dels corredors Atlàntic i Mediterrani.

Respecte a les taxes que les ciutats podran cobrar per l'accés a les zones de baixes emissions (ZBE), Puente ha recordat que es tracta d'un peatge opcional al qual la llei no obliga, sinó que només dona cobertura legal perquè es pugui dur a terme si alguna corporació local vol fer-ho.

Puente critica Vox pel carril bici

El ministre ha lamentat que s'estiguin invertint fins a 1.500 milions d'euros en la implementació d'aquestes ZBE, i, tanmateix, ajuntaments com València, Logronyo, Elx o Valladolid estan revertint les actuacions en mobilitat sostenible, com els carrils bici, per qüestions ideològiques.

"Això no succeeix a cap país de la Unió Europea, tret d'Espanya, i té un nom: es diu coalició partidista entre PP i Vox, es diu introduir a l'extrema dreta negacionista en els governs, es diu convertir la salut en un objecte de disputa política, quan la salut no té color polític. Els pulmons dels ciutadans, de tots, dels d'esquerres i de dretes, són els mateixos i es beneficien d'un aire net per igual", ha assenyalat.

Així mateix, Puente ha tornat a apel·lar a França per accelerar les connexions transfrontereres, en entendre que el dret a la lliure circulació de mercaderies per Europea "no serveix de res" si no són les infraestructures necessàries.