El Consell de Garanties Estatutàries (CGE) conclou que la regulació del lloguer de temporada "no contradiu la normativa bàsica estatal ni altera el règim obligacional". És a dir, considera que la Generalitat ha exercit "correctament" les seves competències en dret civil "sense alterar la naturalesa ni els elements nuclears del contracte d’arrendament".
No obstant això, la institució juridicoconsultiva de la Generalitat té dubtes i qüestiona un element de la norma: l'obligatorietat de la pròrroga automàtica dels pisos de protecció oficial en zones tensionades. La regulació vol evitar que en aquestes zones tensionades els pisos protegits acabin al mercat lliure al cap d'uns anys. I és aquest punt el que qüestiona el Consell de Garanties Estatutàries. No pel contingut sinó per les formes perquè considera que vulnera el principi de seguretat jurídica. És per això que el dictamen estableix que "caldria que una norma amb rang legal prevegi expressament el règim temporal de les qualificacions d’habitatge amb protecció oficial, sens perjudici d’una possible remissió al desenvolupament reglamentari".
El dictamen del Consell de Garanties Estatutàries avala des del punt de vista competencial la regulació pactada entre PSC, ERC, Comuns i la CUP. Afirma que la nova regulació no altera el règim bàsic estatal de les obligacions contractuals (article 149.1.8 de la Constitució espanyola), sinó que s'emmarca en la competència de la Generalitat en matèria de dret civil (article 129 de l'Estatut de Catalunya).
Pel que fa al retret de Junts sobre el fet que aquesta regulació no s’hagi incorporat al Codi Civil de Catalunya, el Consell afirma que l'elecció de l’instrument normatiu correspon a "la llibertat de configuració del legislador, que pot optar per incloure la regulació en una norma sectorial d’habitatge", segons informa l'ACN. Junts també va al·legar davant del CGE que la tramitació parlamentària del projecte de llei havia vulnerat els drets de participació dels diputats. Però el Consell de Garanties creu que s'ha garantit aquest dret, ja que "les esmenes compleixen el requisit de congruència". "Els diputats han tingut oportunitats efectives de participar en el debat i la votació d’aquestes esmenes", afegeix el dictamen.
Sobre la regulació del registre de grans tenidors d’habitatge qüestionat pel PPC, el Consell de Garanties conclou que s’emmarca en les competències de la Generalitat en matèria d’habitatge (article 137 de l'Estatut de Catalunya).
El passat 29 d'octubre, en comissió parlamentària, PSC, ERC, Comuns i CUP van aprovar una el text d'una proposició de llei per regular el lloguer de temporada. L'objectiu és que els propietaris no utilitzin l'escletxa legal per esquivar els topalls al preu del lloguer fixat per llei.
De lloguer amb topall a pis de temporada
El projecte de llei defineix com a habitatge permanent el que es destina a satisfer la necessitat d’habitatge "amb independència de la seva durada". D'aquesta manera, es vol evitar que s'utilitzin contractes temporals per esquivar els topalls al preu del lloguer. La nova llei pactada entre PSC, ERC, Comuns i la CUP especifica que s'apliquen unes normes diferents dels habitatges que tenen una finalitat "exclusivament recreativa, de vacances o de lleure" i afegeix que "aquesta causa o finalitat s'ha de fer constar al contracte".
El text diu que, fins i tot quan hi hagi una finalitat acotada a un temps, com pot ser un lloguer vinculat a raons professionals, d'estudis o assistència mèdica, "s'aplicarà les normes dels arrendaments d’habitatge relatives a la fiança, garanties i a la determinació de la renda". Així doncs, només deixen fora de la regulació dels habitatges permanents aquells que realment siguin lloguers temporals vinculats a usos recreatius i turístics. I caldrà que els propietaris ho acreditin.
En referència al lloguer d'habitacions, es fixa que la suma de rendes d'un mateix habitatge, ni que sigui en contractes diferents, "no pot ultrapassar" la renda màxima aplicable a l'habitatge.
L'acord de PSC, ERC i Comuns també inclou en quines condicions els grans tenidors que siguin promotors d'habitatges de nova construcció estaran exempts del registre de grans tenidors.