Després de mesos d’intensa activitat per orquestrar les candidatures a la presidència de la Cambra de Comerç de Barcelona, les propostes que lideren Mònica Roca, amb Eines de País – Un pas més, i Josep Santacreu, amb Va d’Empresa, encaren la recta final de les respectives campanyes de cara a les eleccions, amb dues propostes molt diferenciades. Tant pel perfil dels candidats que opten a les 52 vocalies vacants en el ple de la Cambra, com per l’estratègia que han posat en marxa i que intensificaran en els pròxims 15 dies, abans que el 15 de setembre s’obri el termini de les votacions electròniques. La rivalitat no amaga que l’interès és el mateix, posar la Cambra al servei de les empreses i guanyar com més suports millor, candidat a candidat, per cadascuna de les vocalies, per fer créixer una participació que en les passades eleccions de 2019 no va arribar al del 4,1%, amb 17.224 vots emesos. La finalitat està clara per a uns i altres: per a Eines de País, consolidar-se a la presidència de la institució que, diuen, han “democratitzat”; per a Va d’Empresa, recuperar-la per a l’establishment empresarial.

Per tant, els interessos són antagònics per tal com s’han configurat les respectives llistes i per com s’afronta la recta final de la campanya. De la màxima visualització i difusió que busquen els líders d’Eines de País, emparats per l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) i el Consell per a la República Catalana, a la circumspecció dels membres de Va d’Empresa.

Per a la llista independentista Eines de País és primordial “fomentar la participació màxima”, expliquen fonts de la candidatura i asseguren que “el millor és portar la campanya a l’espai públic”, entre altres amb els actes de difusió que, des del juny passat quan va arrencar el procés electoral, fan arreu del territori amb els candidats, “perquè les empreses sàpiguen que poden dir la seva sobre el futur de la institució i per exposar el programa d’Eines de País”, que no fa més que estendre “la política econòmica” que ja ha dut a terme en els últims quatre anys de mandat. També fan palès que “els contactes individuals de cadascú dels candidats”, a partir de l’activitat sectorial per la qual es presenten i el seu entorn empresarial i personal “sumaran en aquesta campanya”. En qualsevol cas, les xarxes socials han irromput en aquestes eleccions a la Cambra de manera fefaent.

Els components de Va d’Empresa mostren un altre tarannà. Fa setmanes que publiquen contingut a les xarxes socials per difondre els vuit punts del seu programa -molt concisos- i el perfil de les empreses que han agrupat, “treballant la campanya epígraf a epígraf”, asseguren a ON ECONOMIA. S’amaguen tots els asos a la màniga sobre com afronten els pròxims 15 dies, però deixen clar que “ens visualitzem amb accions diferents; són altres maneres de fer campanya”, diuen respecte als seus contrincants. Són els candidats els que buscaran els suports necessaris per guanyar en el seu epígraf.

Es tracta de dues candidatures amb eixos molt diferenciats. Eines de País – Un pas més és l’hereva de l’equip de govern que ha dirigit la Cambra de Comerç en els últims quatre anys i està configurada per petites i mitjanes empreses, amb una àmplia representativitat territorial. Els impulsors Mònica Roca i Toni Fité, presidenta i vicepresident de la Cambra, s’ha envoltat de firmes i professionals com Parlem Telecom (Ernest Pérez), AN Grup (Artemi Nolla), Invesjel (Gabi Jené), Mutuacat (Leo Martínez), Ictineu (Joan Canadell), Recam (Pere Alemany) o Catgas (Pere Gran), entre altres.

Mentrestant, a Va d’Empresa hi tenen cabuda grans corporacions i mitjanes empreses i, especialment, alguns dels gremis vinculats a la patronal Pimec. En són part associacions corporatives com el Col·legi Oficial d'Agents de la Propietat Immobiliària, l'Agrupació Taxi Companys (ATC), l'Associació d'Instal·ladors Elèctrics, la Federació de Farmàcies de Barcelona i l’Associació d’executius i directius Acede. Pel que fa al teixit empresarial, la dimensió de les empreses és més notable. De La Farga, Cepex (Fluidra), Ficosa, Comsa, Inmobiliaria Colonial a Lluch Essence, Casa Ametller, Factor Energia, Lotrans, Focus, Tecnotramit, per citar-ne algunes. L’estratègia de la candidatura de Santacreu és -com el seu eslògan explicita- fer valer el pes de les empreses, més que els noms dels professionals o empresaris que hi ha al darrere, perquè la difusió de la campanya es fa sense posar rostre a les companyies, tot i que estem parlant d’Oriol Guixà (La Farga), Eloi Planes (Cepex-Fluidra), Javier Pujol (Ficosa) o Emilio Rousaud (Factor Energia), per exemple.

Del 15 al 19 de setembre, amb votació online, i el 20 de setembre per a la votació electrònica presencial en 11 col·legis electorals que fixa la Cambra de Comerç de Barcelona, els més de 400.000 electors (empreses o autònoms) que formen part del cens tenen dret a escollir les 52 vocalies representatives dels sectors empresarials, dins del grup o categoria a la qual pertany la seva empresa. Per acabar de configurar el ple de la Cambra, les patronals Foment del Treball i Pimec, ocupen sis llocs en l'òrgan directiu, i en queden dos més que ocupen empreses que fan una aportació dinerària anual per tenir veu i vot a la institució. El procés electoral està obert també per a les altres 12 cambres de comerç catalanes.