"En les últimes hores, hem detectat una campanya de spoofing telefònic". Amb aquest avís, la Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC) ha llançat un avís als consumidors espanyols contra una estafa en què se suplanta la seva identitat.

Competència ha difós a les xarxes socials i al seu portal web l'alerta davant la pràctica que han detectat aquest divendres. Des de l'organisme regulador dels mercats adverteixen als consumidors que "persones desconegudes estan trucant a ciutadans fent-se passar per la CNMC i reclamant suposats deutes en la factura de la llum, fins i tot facilitant números de compte per fer transferències urgents", detallen.

Des de Competència es recomana als possibles afectats que, si reben una d'aquestes trucades, pengin immediatament, no facilitin informació personal i donin part de l'incident al més aviat possible a les autoritats corresponents. Assenyalen, a més, que "des de la CNMC mai realitzem trucades reclamant pagaments ni sol·licitem dades bancàries".

L'entitat recalca que aquestes trucades no són seves i que els estafadors estan utilitzant tècniques que fan que al mòbil dels ciutadans aparegui el número oficial de la CNMC.

Què és el 'spoofing' telefònic?

L'Institut Nacional de Ciberseguretat, Incide, adverteix que el spoofing telefònic s'ha convertit en una tàctica de frau cada cop més comú, on els estafadors suplanten el número o nom d'empreses confiables com bancs, proveïdors de telecomunicacions o companyies d'electricitat.

Com a conseqüència, les víctimes tendeixen a confiar en la trucada i, sense saber-ho, segueixen les indicacions dels estafadors, cosa que pot portar a greus conseqüències, com la pèrdua de dades personals, accés no autoritzats en comptes i estafes econòmiques, afegeixen els experts en ciberseguretat.

Si l'estafa aconsegueix consumar-se, i els delinqüents aconsegueixen obtenir suficient informació, poden fer-se passar per la persona estafada per obrir comptes al seu nom, sol·licitar crèdits o fer compres, cosa que pot derivar en problemes legals i financers greus.

L'Institut Nacional de Ciberseguretat concreta que hi ha sectors que solen ser els més afectats per aquest tipus de frau i amb els quals els usuaris han de parar especial atenció: banca, electricitat i telecomunicacions.