Els treballadors del servei de handling de Azul Handling, filial de Ryanair, han anunciat una vaga a partir del 15 d'agost que afectarà totes les bases de l’aerolínia irlandesa a Espanya, entre ells l'aeroport del Prat. Encara que la companyia de low cost assegura que no tindrà cap impacte en les seves operacions, la convocatòria de vaga afectarà les 12 bases operatives de l’aerolínia a Espanya: Madrid, Barcelona, València, Sevilla, Màlaga, Alacant, Palma de Mallorca, Eivissa, Girona, Santiago de Compostel·la, Lanzarote Tenerife Sud.

La vaga començarà aquest divendres, 15 d’agost, i s'entendrà tots els dimecres, divendres, dissabtes i diumenges fins al 31 de desembre. Si un vol està afectat per la vaga i és cancel·lat o endarrerit, Ryanair enviarà un avís al correu electrònic associat a la reserva. Igualment, també es pot comprovar si va en hora o no a través de la web de l’aerolínia, a l’apartat “Travel Updates”, que ofereix informació actualitzada sobre els vols i les rutes. Per fer-ho, caldrà introduir les dades del vol com ara la ciutat d’origen i de destí, el número de vol i la data.

Compensacions per vols cancel·lats

La plataforma Facua ha assenyalat que el Reglament Europeu 261/2004 preveu compensacions en cas de cancel·lació dels vols. En concret, i segons el Reglament (CE) 261/2004 del Parlament Europeu i del Consell, els passatgers tenen dret a rebre una compensació econòmica en cas de cancel·lació del vol, denegació d’embarcament o retards de més de 3 hores, sempre que la incidència no es degui a circumstàncies extraordinàries.

L’article 7 d’aquest reglament estableix les quantitats següents com a compensació: 250 euros per a vols de fins a 1.500 quilòmetres; 400 euros per a vols intracomunitaris (dins de la UE) de més de 1.500 quilòmetres i altres vols de 1.500 a 3.500 quilòmetres; 600 euros per a vols de més de 3.500 quilòmetres que no siguin intracomunitaris.

Aquestes compensacions poden veure’s reduïdes al 50% si la companyia ofereix un vol alternatiu que arribi a destinació dins d’uns límits de temps específics. A més, la compensació no és aplicable si s’ha notificat la cancel·lació amb almenys 14 dies d’antelació, o si la causa és una circumstància extraordinària, com ara condicions meteorològiques extremes o riscos per a la seguretat.

Per què fan vaga els treballadors? 

Amb tot, Ryanair ha assegurat en un comunicat que "no preveu cap interrupció en les seves operacions a conseqüència de les vagues de personal d'assistència a terra". Cal recordar que la vaga es produeix perquè l'empresa està sancionant als treballadors que es neguen a fer hores extres, així com els sindicats denuncien que l'empresa té "una estratègia de precarització i pressió sobre la plantilla que vulnera drets laborals bàsics i desatén sistemàticament les demandes sindicals". L'acusen de no crear ocupació estable i de no complir les resolucions de la Comissió Paritària del Conveni Sectorial pel que fa a garanties i plusos, i també duu a terme restriccions il·legals en la reincorporació postmèdica i en adaptació de l'horari per a facilitar la conciliació familiar.