Comissions per manteniment de compte, per descobert, per transferència… Els bancs solen cobrar als clients per alguns dels serveis que ofereixen. Tanmateix, perquè aquest cobrament sigui legal ha d'estar indicat en el contracte, anunciat amb antelació i de forma transparent.

Per contra, si un client paga per un servei bancari que no ha rebut o del qual no ha estat avisat prèviament, té dret a reclamar les comissions indegudes per recuperar els diners com més aviat millor.

“Les comissions bancàries indegudes són aquelles que cobren les entitats financeres sense complir els requisits legals establerts per la normativa bancària i de consum”, expliquen des de Q Advocats.

Entre elles hi ha les comissions per serveis que no han estat prestats al client, les que són excessives o desproporcionades perquè l'import no guarda relació raonable amb el cost del servei. Les que no estan correctament informades, les que estan prohibides per llei o jurisprudència, o les que es cobren de forma duplicada.

Segons la Llei 16/2009 de Serveis de Pagament i l'Ordre EHA/2899/2011, tota comissió bancària ha de complir tres requisits essencials, recorden els advocats, estar pactada expressament amb el client, correspondre a serveis efectivament prestats o despeses hagudes, i ser un import raonable i d'acord amb els usos de mercat.

Comissions bancàries més reclamades

Les comissions més reclamades pels clients són les de manteniment de compte (que sol cobrar-se cada trimestre), per descobert si el compte queda en números vermells, la comissió d'excedit, la de posicions deutores, per devolució de rebut, per transferència, per amortització anticipada d'hipoteca o per emissió de targetes.

Altres comissions “potencialment abusives”, apunten els advocats, són les comissions per gestió i administració, la comissió per inactivitat del compte, per duplicat d’extractes, per canvi de divisa o per disposició de diners en efectiu al caixer de la pròpia entitat.

Si aquests fossin els casos, hi ha diverses normatives aplicables que permeten reclamar. Però primer el client ha de comprovar si la comissió que li ha cobrat el seu banc és legal. Perquè ho sigui, l'entitat l'ha de comunicar al client indicant el motiu i l'import.

També hi ha d'haver una acceptació expressa, és a dir, ha d'estar pactada prèviament en el contracte. S'ha de cobrar per un servei efectivament prestat. Ha de ser un import raonable i no pot ser abusiva.

Com saber si és una comissió indeguda?

El client haurà de revisar els seus extractes bancaris per saber si li han cobrat una comissió indeguda i anotar la data, el concepte i l'import. Per després comprovar amb el contracte bancari si estava anunciada. Si les comissions no figuren en el contracte o no se li han comunicat al client, són clarament reclamables.

En aquest cas, el client ha de recopilar tota la documentació necessària i presentar una reclamació directa davant del banc. En el cas que l'entitat la desestimi o respongui en termini, es pot optar per una segona via i és reclamar davant del Banc d'Espanya. I finalment, interposar una reclamació judicial.

Els advocats assenyalen que si la quantia que es reclama és inferior a 6.000 euros, hi haurà un judici verbal al Jutjat de Primera Instància. I si la quantia és superior a 6.000 euros, un judici ordinari. El procés pot durar entre 6 mesos i 1 any. Si el client guanya, el banc paga les costes. Si perd, pots ser condemnat a pagar-les ell. El termini per reclamar és de 5 anys des que es va cobrar cada comissió.