Has acabat els estudis i vols accedir al món laboral? Vols fer un gir a la teva vida professional? Si ets una persona resident a Barcelona i estàs buscant feina, és important que et registris com a demandant d'ocupació al Servei Públic d'Ocupació de Catalunya (SOC). Aquest registre et permetrà accedir a tots els serveis ocupacionals del SOC: cursos de formació, orientació professional, ofertes de treball i programes per adquirir experiència professional, entre altres. El registre és totalment gratuït i voluntari, amb l'excepció de les persones perceptores de prestacions per desocupació per a les qui és un tràmit obligatori. Per tant, la poden fer totes aquelles persones en situació d'atur i les que, tot i estar treballant, volen millorar la feina i el seu perfil professional.

Inscripció al SOC

Les persones que es vulguin donar d'alta per primera vegada com a demandants de feina s'han d'inscriure a aquest servei. Per fer-ho, tenen dues vies: trucant al telèfon del SOC (900 800 046) o bé a través d'un formulari en línia. Aquest últim només estarà disponible per a les persones que tinguin DNI espanyol. A més, recorden que la inscripció per telèfon es fa efectiva a l'instant, mentre que a través de la pàgina d'internet no s'aprovarà fins passades, com a mínim, 48 hores. 

Feta la primera inscripció, es pot demanar cita a través del telèfon del SOC per fer una entrevista en profunditat on es recolliran les dades personals, de formació, experiència laboral i altres i s'establirà el perfil professional amb l'objectiu de facilitar la col·locació dins del món laboral. Des del SOC recomanen portar els títols formatius, carnets professionals i altres documents a l'hora de fer aquest tràmit. 

Si la persona disposa d'un NIE, vinculat a l'autorització administrativa, pot sol·licitar la inscripció mitjançant el telèfon gratuït del SOC. Si aquesta persona ja s'ha inscrit amb anterioritat, les seves dades estan actualitzades, i pot fer una inscripció immediata a través del web del SOC a través de l'opció Canvi de situació administrativa

Registre per a persones estrangeres

Les persones estrangeres amb nacionalitat d'un país de la Unió Europea (UE) o bé de l'Espai Econòmic Europeu (EEE) han de disposar del Certificat de registre de ciutadà de la UE (document verd) en què consta el nom, la nacionalitat i el domicili de la persona registrada, el seu número d'identitat d'estranger (NIE) i la data del registre.

ToT i això, quan el ciutadà de la Unió Europa o de l'EEE porti menys de tres mesos a Espanya es pot inscriure amb el passaport, o bé amb el document d'identitat en vigor, però ha de tenir en compte que després haurà d'aportar aquest “Certificat de registre de ciutadà de la UE” per mantenir vigent la seva inscripció.

Les persones estrangeres que no siguin d'un país de la UE o de l’EEE necessiten disposar d'una autorització administrativa d'estada, de residència o de residència i treball vigent (no caducada). En el cas que l'autorització administrativa estigui caducada, cal disposar de la sol·licitud de renovació, expedida entre els 60 dies naturals abans de la data d'expiració i els tres mesos posteriors.