El Consell de Ministres va aprovar aquest dimarts, 28 de maig, un Projecte de llei d’Assegurances d’Automòbils que obligarà als conductors de diferents vehicles de motor a contractar una assegurança de responsabilitat civil per poder circular per la via pública. A més, aquests vehicles hauran de registrar-se per poder ser identificats per les autoritats.
En la normativa s’introdueix el concepte de vehicle personal lleuger, que són els vehicles de motor que poden arribar a una velocitat màxima d’entre 6 i 25 kilòmetres per hora si el seu pes és inferior a 25 kilograms o una velocitat màxima d’entre 6 i 14 kilòmetres per hora si el seu pes és superior a 25 kilograms. Amb això es refereix als patinets elèctrics i altres vehicles motoritzats de mobilitat personal que hauran de comptar amb una assegurança obligatòria de responsabilitat civil. Els vehicles afectats per la nova normativa seran: vehicles agrícoles o industrials, patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal com els segway o els monocicles elèctrics. Les bicicletes elèctriques quedaran excloses d’aquesta nova obligació.
“Es busca aquí comptabilitzar l’impuls al transport urbà sostenible amb la protecció a les víctimes d’accidents causats per aquests nous vehicles”, destaca el Ministeri d’Economia.
Entrada en vigor de la llei
En aquest sentit, destaca que “amb la finalitat d’establir les característiques d’aquesta modificació, la Comissió de Seguiment del Sistema de Valoració disposarà de 6 mesos des de la publicació de la Llei per emetre una proposta de desenvolupament reglamentari de l’assegurança obligatòria per aquests vehicles personals lleugers”. Entre el desenvolupament reglamentari es debatrà, entre altres assumptes, l'establiment d'un tipus de matrícula pels patinets, per poder identificar-los i poder subscriure les pòlisses de l'assegurança. Per aquest motiu, l’entrada en vigor de la llei es demorarà, previsiblement, fins al 2026.
Pel que fa al seu preu, la prima serà molt inferior a la dels cotxes particulars, per la qual cosa no superarien els 100 euros anuals, aproximadament, sempre tenint pendent les cobertures que es requereixin en cada cas.
Sancions
Respecte a les sancions, els vehicles de mobilitat personal ja estan regulades per la Direcció General de Trànsit, que contempla sancions d’entre 200 euros i 1.000 euros segons la gravetat de la infracció. A més, la nova normativa inclourà “millores substancials” a les indemnitzacions de víctimes per accidents d’aquests vehicles, un fet que compta amb el consens de la Comissió de Seguiment del Sistema de Valoració (formada per l'Administració Pública, associacions de víctimes, asseguradores i experts en assegurances i responsabilitat civil). A més, la directiva europea que es transcriu en aquesta llei disposa d'un fons de garantia que cobreixi les indemnitzacions a les víctimes en cas d'insolvència de l'entitat asseguradora.